Syrische bruid draagt geen jurk van Zeeman

schrijft wekelijks over een nieuwsfoto. Vandaag: een Syrisch bruidspaar in het verwoeste Homs.

Foto Joseph Eid / AFP

De Zeeman stuntte afgelopen week met een spotgoedkoop trouwjurkje. „Je trouwjurk hoeft echt niet de duurste kledinguitgave van je leven te worden”, aldus de advertentie. „Onze trouwjurk kost maar 29.99. En we zijn trots op het resultaat.”

Het jurkje was meteen uitverkocht. Zo zijn Nederlanders: zelfs voor de mooiste dag van ons leven graaien we in de Zeeman-bak. Doe maar gewoon en lekker goedkoop. Bruiloft in spijkerbroek.

De lompentrouwjurk past ook in de modetrend genaamd ‘normcore’, een samenvoeging van ‘hardcore’ en ‘normal’. Extreem gewoon, dus. Het gaat om welgestelde jongeren die zo pretentieloos mogelijke kleding dragen. Millennials in suffe sportsokken.

Je zou het positief kunnen zien: het is een protest tegen de druk dat je leven er perfect uit moet zien, als een Pinterest-plaatje. Tegen de Pinterest-isering van het leven.

Maar het heeft ook iets pervers als het rijkste land ter wereld krenterig gaat trouwen. Het is geveinsde armoe door bevoorrechte mensen. Dan liever blingbling, dat is eerlijker.

Ik ben benieuwd wat de bruid op de foto van de Zeeman-jurk vindt. De foto is genomen in de Syrische stad Homs. Zelf heeft ze zo te zien iets duurders gekozen. Maar het bruidspaar doet tegelijk ook heel normaal: alsof er niets aan de hand is in die stad.

Ze heet Nadia. Ze is 18 en studeert aan de universiteit. Haar man heet Hassan, hij is 27, hij is soldaat. Ze kozen zelf voor het decor, de ravages van de historische stad Homs, zeg maar het Dresden van onze tijd. Ze wilden laten zien dat het leven doorgaat, ook in oorlogstijd, aldus The Independent.

Bruiloftsfotografie is vaak zoet als Valentijn-chocolaatjes. Deze foto ook. De man die knielt, de witte rozen: het is de universele zoete taal van trouwen. Poets die achtergrond weg en de foto kan zo op Pinterest.

Trouwens, zelfs dat rauwe decor heeft raar genoeg iets romantisch; het doet een beetje denken aan het genre van fotografie van vervallen of kapotte gebouwen. Ruïneporno.

Homs werd jarenlang gebombardeerd en beschoten. Eerder deze maand gingen beelden viraal die met een drone gemaakt waren: minutenlang vloog je over de platgebombardeerde historische stad. Stel je voor dat de Grachtengordel er zo bij lag.

Het leven gaat door, dus. Mooie, vredige boodschap. Maar: de bruidegom draagt geen trouwkostuum; hij draagt een camouflagepak en legerkisten. Hij is soldaat voor het regime van Assad — hetzelfde leger dat de stad kapotschoot. Dus zeggen sommigen: dit tafereel is propaganda voor Assad. Waarom is alles altijd zo ingewikkeld?

Propaganda of niet: de foto toont dat oorlog de wereld kapotmaakt. Die puinhopen liegen niet. Ze maken inzichtelijk waarom mensen weggaan van oorlog. Ten overvloede, zou je zeggen. Hoeveel mensen zijn er al dood in Syrië? Half miljoen?

Maar sinds kort is het in de mode om ‘nuchter’ en ‘eerlijk’ te doen over die oorlog en de vluchtelingenstroom. Dat zogenaamde realisme houdt in dat vluchtelingen heus echt niet allemaal lieverdjes zijn en dat wij het anders ook niet makkelijk hebben.

„Natuurlijk is er sprake van een humanitaire noodtoestand”, zei minister Koenders van de PvdA vorige week bijvoorbeeld. „Maar het is ook een stresstest voor onze Europese normen en waarden.” Hij bedoelde dat moslims onze dochters komen verkrachten.

Ik geloof dat het omslagpunt ‘Keulen’ was. Dat was voor links en rechts het Pearl Harbor van het vluchtelingendebat. Nu is het zo dat het leeuwendeel van de instroom in ons land bestaat uit oorlogsvluchtelingen, en juist die waren nauwelijks bij ‘Keulen’ betrokken — dat lees je in zo’n klein berichtje – maar gum Keulen maar eens uit dat collectieve geheugen.

Als je nuchter bent moet je inderdaad toegeven dat oorlogsvluchtelingen nogal gewelddadig zijn, tegen zichzelf dan. Laatst gaf staatssecretaris Dijkhoff een overzicht van incidenten rond Nederlandse asielzoekercentra. Feitje: gemiddeld elke dag is er een hongerstaking, zelfverminking of poging tot zelfmoord. Over de knokploegen in Calais die asielzoekers stelselmatig in elkaar slaan is geloof ik geen ophef.

Europa is zichzelf gaan zien als grootste oorlogsslachtoffer. „Het is hels wat er op Europa afkomt”, zei minister Hennis van Defensie vorige week. En VVD-fractieleider Halbe Zijlstra zei dat Nederland niet te coulant moet zijn, geen ‘Project X’ — een feestje waar jan en alleman op afkomt.

Nederland moet wel ons feestje blijven.

Over die Zeeman-jurk: ieder voelt op zijn klompen aan dat die te goedkoop is. RTL Z vroeg aan Zeeman waar de jurk gemaakt wordt. In India, is het enige antwoord. Maar in welke fabriek, dat wil de winkelketen niet zeggen. Zou ik ook niet doen. We zitten hier zo lekker voor een dubbeltje op de eerste rang. Houden zo a.u.b.!.