Bij IJmuiden komt grootste zeesluis, voor een voordelig prijsje

„Menselijkerwijze gesproken hoeft men voor de toekomst niet bang te zijn, dat de sluis opnieuw te klein zal blijken”, schreef de speciale correspondent van Het Limburgsch Dagblad nog stellig in 1930 bij de opening. De Noordersluis bij IJmuiden was toen de grootste ter wereld.

Maar nee. Ook de Noordersluis wordt te krap voor schepen van nu, die alleen maar groter worden. Cruiseschepen mijden de Amsterdamse haven, grote bulkschepen moeten eerst hun vracht lichteren, containerschepen zetten koers naar de Tweede Maasvlakte.

Bouwers BAM en VolkerWessels beginnen daarom binnenkort met de bouw van een nieuwe sluis die, wederom, de grootste ter wereld wordt. Eind 2019 moet de nieuwe toegang tot het Noordzeekanaal klaar zijn.

De sluis is groot, maar het budget is klein. De bouwers hebben de aanbesteding gewonnen met een opmerkelijk laag bedrag. De plafondprijs, de maximale contante waarde waarmee bouwers mogen inschrijven, stond bij Rijkswaterstaat op 500 miljoen euro. OpenIJ, het consortium van BAM, VolkerWessels en bouwfinancier DIF, denkt het voor 350 miljoen euro te kunnen doen.

Dat is véél lager dan de 500 miljoen euro van Rijkswaterstaat. En ook veel lager dan het bedrag waarmee de eerste verliezers inschreven: 450 miljoen euro. Kan het wel voor zo weinig geld?

Bij Rijkswaterstaat ontstaken ze dan ook in woede toen de enveloppen aan het einde van de aanbesteding opengingen. De dienst heeft de verbreding van de A15 en de bouw van de Botlekbrug nog vers in het geheugen. Toen schreven de bouwers ook voor een heel laag bedrag in. Te laag. Het project werd een financieel drama dat bouwers Ballast Nedam, Strukton en Strabag honderden miljoenen euro’s kostte.

Na indringende gesprekken met OpenIJ over de aanbesteding van de zeesluis tuigde Rijkswaterstaat nog een onafhankelijke commissie op, die de plannen moest bestuderen. Het moet kunnen, concludeerde die. De bouwers denken onder meer te besparen op een reservedeur minder en een voordelige afzinkmethode. Als oude explosieven in de buurt zijn geruimd gaat de bouw van start. De sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep.