V&D dit weekend naar nieuwe partij

Wordt het Coolcat-oprichter Kahn of Hudson’s Bay? En wat zijn zij precies van plan met de V&D-warenhuizen?

Dit weekend wordt het beslist: aan wie gaan de verhuurders van V&D hun panden verhuren? Ondernemer Roland Kahn lijkt op voorsprong te liggen, maar ook het Canadese Hudson’s Bay Company is nog in de race.

Het plan van Kahn

De Nederlandse ondernemer Roland Kahn (63) wil door met V&D, maar wel met een heel ánder V&D, zeggen mensen die zijn plannen kennen. Aan de verhuurders toonde hij vorige week een video waarin klanten vertellen wat er mis is met het warenhuis. De boodschap: het ‘oude’ V&D volstaat niet meer.

Kahn wil spannende winkels bouwen waar iets te doen is, ‘beleving’ is het sleutelwoord. Dat kan door de warenhuizen tijdelijk aan te kleden met een thema, zoals reizen. Dan zou de kofferafdeling – traditioneel een grote afdeling van V&D – bijvoorbeeld worden uitgebouwd tot een heel reiswalhalla, met reisgidsen, strandspullen en een reisbureau. Ook zou Kahn van plan zijn het modeassortiment sterk te vernieuwen en aantrekkelijker te maken voor vrouwen, die het oude V&D niet opzochten voor de laatste trends. Eten zal een belangrijke plek innemen in de winkels. Immers: „Food is the new fashion”, zegt een ingewijde.

Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat Kahn warenhuizen gaat exploiteren, de verhuurders willen niet dat hij er grote CoolCat-winkels van maakt. En ook geen vestigingen van America Today, MS Mode of lingeriewinkel Sapph – zijn andere winkelformules.

Kahn wil door met zo’n 45 van de 62 V&D-warenhuizen. Die wil hij wel wat oplappen – aan sommige panden is tijden niks gedaan. Van de verhuurders vraagt hij een bijdrage voor investeringen in het gebouw, zoals de gevel, vloeren of roltrappen. Over de hoogte van die bijdrage moet hij het per individuele verhuurder eens worden. Het is nog onduidelijk of Kahn de naam V&D wil behouden. Maar het imago van de winkels wil hij hoe dan ook radicaal omgooien.

Het plan van Hudson’s Bay

Het Canadese Hudson’s Bay Company wil ook tientallen warenhuizen openen in Nederland. Hudson’s Bay telt ruim 460 warenhuizen in vier landen, waaronder Saks in de Verenigde Staten, Kaufhof in Duitsland en Galeria Inno in België. De omzet bedraagt ruim 8 miljard euro per jaar.

Hudson’s Bay wil naar eigen zeggen sowieso uitbreiden naar Nederland, ongeacht of het de 30 tot 40 V&D-panden die het wil hebben nou krijgt of niet. Nederland heeft compacte binnensteden met karakteristieke, oude panden – dat vindt het bedrijf aantrekkelijk, zegt een ingewijde.

Hudson’s Bay wil niet door met V&D, maar wil een eigen winkelformule naar Nederland halen. Er zou met name worden gedacht aan de ketens Saks en Inno. In de grootste steden wil Hudson’s Bay concurreren met de Bijenkorf met duurdere luxemerken. In de provincie zou Hudson’s Bay zich meer willen richten op de bovenkant van het middensegment. Aangezien het retailbedrijf verschillende warenhuisketens exploiteert, heeft het alle merken aan boord, of het nu om middenmoters gaat of luxemerken als Hermès en Louis Vuitton. Verder moet eten een prominente plek krijgen in de warenhuizen.

Als Hudson’s Bay de V&D-panden mag huren, wil het die eerst grondig verbouwen. De winkels zouden eerst een tot twee jaar sluiten. De verhuurders ontvangen al die tijd geen huur. Ook moeten ze meebetalen aan de verbouwing. Volgens betrokkenen gaat het om 1.200 euro per vierkante meter – dit bedrag is onderhandelbaar, dat wel.

Ter compensatie van deze investeringen biedt Hudson’s Bay de verhuurders ná de verbouwing contracten met een gegarandeerde looptijd van tien tot vijftien jaar – uitzonderlijk lang. Een ander mogelijk voordeel is dat het Canadese bedrijf een nieuwe, frisse warenhuisformule introduceert en dat het moederbedrijf, anders dan Kahn, ervaring heeft met het runnen van warenhuizen – wellicht trekt dat verhuurders over de streep.