Top bouwbedrijf A2-tunnel vervolgd

Een directeur en een manager van Avenue2 zouden tegen de Inspectie Sociale Zaken hebben gelogen over overuren.

De A2-tunnel bij Maastricht.
De A2-tunnel bij Maastricht. Foto MARCEL VAN HOORN / ANP

Justitie gaat het consortium dat de A2-tunnel bij Maastricht aanlegt en de bouwdirecteur en een manager vervolgen wegens valsheid in geschrifte. Dat meldt dagblad De Limburger vrijdag en bevestigt het Openbaar Ministerie.

Het gaat om een „valselijk opgemaakte” brief met antwoorden op vragen van de Inspectie Sociale Zekerheid en Werkgelegenheid (SZW) over de vele overuren die werknemers bij de bouw maakten. Uit onderzoek van de inspectie zou blijken dat die antwoorden niet naar waarheid zijn.

Bouwer Avenue2 doet de ondertunneling van de A2. Het bedrijf is een tijdelijk vehikel van bouwers Strukton en Ballast Nedam. De verdachten zijn een bouwdirecteur, afkomstig van Strukton en nog een werknemer. Vorig jaar, toen Ballast Nedam in zware financiële problemen zat, heeft het zijn belang in de A2-tunnel overgedragen aan Strukton.

Het onderzoek begon in 2013, toen De Limburger publiceerde dat Portugese en Poolse werknemers bijna de helft van hun salaris aan hun werkgever moesten afstaan. Per maand hield de Ierse onderaannemer Atlanco Rimec 968,75 euro in voor huisvesting en vervoer, al sliepen de arbeiders in slooppanden pal naast de A2.

De zaak werd geschikt, de werknemers kregen een deel van het bedrag terug. Maar in het onderzoek was de inspectie SZW op opvallende dingen in de urenregistratie gestuit. In sommige maanden werkten de werknemers van Rimec meer dan 60 uur in de week. Dat mag niet.

In antwoord op vragen van de inspectie hierover, hadden de twee verdachten geantwoord dat sommige werknemers een bonus hadden gekregen, die geboekt werd als extra overuren. Maar de inspectie kon in haar onderzoek geen werknemer vinden met zo’n bonus in de vorm van extra uren.

De twee zaken – grote bedragen op het salaris inhouden, veel overuren laten maken – passen in hetzelfde businessmodel, zegt Ellen Hoeijenbos, bestuurder bij de FNV sector Bouw, die zich met de Poolse en Portugese werknemers van Avenue2 heeft beziggehouden. Dat model: zo weinig mogelijk geld willen betalen voor arbeid. Wie mensen veel uren laat maken, heeft netto minder werknemers nodig. Dat scheelt in huisvesting en andere overhead.