Beslissend weekend in de strijd om de V&D-winkelpanden

Wordt CoolCat-baas Kahn of het Canadese warenhuisconcern Hudon’s Bay de nieuwe huurder? En wat zijn zij van plan?

Foto: Lex van Lieshout/ANP
Foto: Lex van Lieshout/ANP

Dit weekend wordt het beslist: aan wie gaan de verhuurders van V&D hun panden verhuren? Ondernemer Roland Kahn lijkt op voorsprong te liggen, maar ook het Canadese Hudson’s Bay Company wil een aantal V&D-panden hebben en geeft zich niet zomaar gewonnen.

De vraag is wat ze precies in de V&D-panden zien. Het zijn zware tijden in de detailhandel: de ene na de andere winkel gaat failliet – behalve V&D ook schoenenconcern Macintosh (Invito, Scapino, Manfield), Miss Etam en Mexx. Dus waarom zien Kahn en Hudsons’s Bay wel toekomst voor tientallen warenhuizen? Wat is hun plan? En wat verlangen ze van de verhuurders?

Het plan van Kahn

De Nederlandse ondernemer Roland Kahn (63) wil door met V&D, maar wel met een heel ànder soort V&D, zeggen mensen die zijn plannen kennen. Aan de verhuurders toonde hij vorige week een video waarin klanten vertellen wat er mis is met het warenhuis – gemaakt door zijn dochter, die de filmacademie deed in New York. De boodschap: het ‘oude’ V&D volstaat niet meer.

CoolCat-oprichter Kahn wil spannende winkels bouwen waar iets te doen is, ‘beleving’ is het sleutelwoord. Dat kan onder meer door de warenhuizen tijdelijk aan te kleden met een thema, zoals reizen. Dan zou de kofferafdeling – traditioneel een grote afdeling van V&D – bijvoorbeeld worden uitgebouwd tot een heel reiswalhalla, met reisgidsen, strandspullen en misschien wel een heel reisbureau.

Ook zou Kahn van plan zijn het modeassortiment sterk te vernieuwen en aantrekkelijker te maken voor vrouwen, die het oude V&D niet opzochten voor de laatste trends. Het is de bedoeling dat Lilian Vos – lid van het vorige V&D-management – daarvoor gaat zorgen. Ook de rest van het oude management, onder leiding van John van der Ent, zou aanblijven om Kahns plannen uit te voeren.

Eten zal een belangrijke plek innemen in de winkels. Immers: „Food is the new fashion”, zegt een ingewijde. De succesvolle restaurants van La Place – reeds overgenomen door supermarktketen Jumbo – blijven overeind, maar daarnaast wordt mogelijk ook op andere manieren plaatsgemaakt voor eten of koken.

Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat Kahn warenhuizen gaat exploiteren, de verhuurders willen niet dat hij er grote CoolCat-winkels van maakt. En ook geen vestigingen van America Today, MS Mode of lingeriewinkel Sapph – de andere winkelformules in zijn imperium (totale jaaromzet: circa 500 miljoen euro). Wel mag hij zogenoemde ‘shop-in-shops’ van deze merken in de warenhuizen neerzetten.

Alle vestigingen van V&D in Nederland:

Kahn wil door met zo’n 45 van de 62 V&D-warenhuizen. Die wil hij wel wat oplappen – aan sommige panden is tijden niks gedaan. Van de verhuurders vraagt hij een bijdrage voor investeringen in het gebouw, zoals de gevel, vloeren of roltrappen. Over de hoogte van die bijdrage moet hij het per individuele verhuurder eens worden.

Het is nog onduidelijk of Kahn de naam V&D wil behouden. Maar het imago van de winkels wil hij hoe dan ook radicaal omgooien.

Het plan van Hudson’s Bay

Het Canadese Hudson’s Bay Company wil ook tientallen warenhuizen openen in Nederland. Het bedrijf, opgericht in 1670 als handelsmaatschappij, is één van de oudste bedrijven ter wereld. De Amerikaan Richard Baker (50) is er sinds 2008 de baas. Hij breidde het bedrijf in 2013 uit met de warenhuisketens Saks in de Verenigde Staten, en vorig jaar kwamen daar Kaufhof in Duitsland en Galeria Inno in België nog bij. Hudson’s Bay telt ruim 460 warenhuizen in vier landen. De omzet van alle ketens samen bedraagt ruim 8 miljard euro per jaar.

Hudson’s Bay wil naar eigen zeggen sowieso uitbreiden naar Nederland, ongeacht of het de 30 tot 40 V&D-panden die het wil hebben nou krijgt of niet. Nederland heeft compacte binnensteden met karakteristieke, oude panden – dat vindt het bedrijf aantrekkelijk, zegt een ingewijde. Nederland onderscheidt zich op dit punt van landen als Frankrijk en Engeland, waar de grote winkelcentra vaak buiten stadscentra liggen.

Hudson’s Bay wil niet door met V&D, maar wil een eigen winkelformule naar Nederland halen. Het bedrijf schijnt nog te onderzoeken welke naam voor een nieuw warenhuisconcept goed zou vallen bij de Nederlandse consument. Er zou met name worden gedacht aan de ketens Saks en Inno.

In de grootste steden wil Hudson’s Bay concurreren met de Bijenkorf met duurdere luxemerken. Voor de provincie is die strategie minder geschikt. Daar zou Hudson’s Bay zich dan ook meer willen richten op de bovenkant van het middensegment (met merken van het kaliber G-Star of Replay).

Aangezien het retailbedrijf verschillende warenhuisketens exploiteert, heeft het alle merken aan boord, of het nu om middenmoters gaat of luxemerken als Hermès en Louis Vuitton.

Verder moet eten (zogenoemde ‘food courts’, zoals ieder Amerikaans winkelcentrum die heeft) een prominente plek krijgen in de warenhuizen – net als in het plan van Kahn.

Als Hudson’s Bay de V&D-panden mag huren, wil het die eerst grondig verbouwen. De winkels zouden eerst een tot twee jaar sluiten. De verhuurders ontvangen al die tijd geen huur. Ook moeten ze meebetalen aan de verbouwing. Volgens betrokkenen gaat het om 1.200 euro per vierkante meter – dit bedrag is onderhandelbaar, dat wel.

Ter compensatie van deze investeringen biedt Hudson’s Bay de verhuurders ná de verbouwing contracten met een gegarandeerde looptijd van tien tot vijftien jaar – uitzonderlijk lang. Een ander mogelijk voordeel is dat het Canadese bedrijf een nieuwe, frisse warenhuisformule introduceert en dat het moederbedrijf, anders dan Kahn, ervaring heeft met het runnen van warenhuizen – wellicht trekt dat verhuurders over de streep.