Winkeliers boos over lagere vergoeding PostNL-punten

Volgens belangenvereniging VVP gaat de vergoeding met 25 tot 40 procent omlaag.

Foto: PostNL

Winkeliers zijn boos over het plan van PostNL om hun een lagere vergoeding te geven voor het bieden van een post- of pakketpunt in hun zaak. Volgens belangenvereniging VVP gaat de vergoeding met 25 tot 40 procent omlaag. Het postbedrijf bevestigt dat de tarieven per 1 juli worden aangepast, maar noemt geen “precieze bedragen of percentages”.

Volgens VVP worden er ruim 2500 winkeliers door de maatregelen getroffen. Een winkelier zou volgens de vereniging “al gauw tegen de 10.000 euro per jaar inleveren”.

PostNL stelt dat er vanaf 1 juli een basisvergoeding komt voor het uitbaten van een punt voor het verzenden en ophalen van post en pakketjes, en dat die inderdaad lager komt te liggen dan de eerdere vergoedingen. Daarbovenop komt echter een systeem van bonussen, die winkeliers kunnen binnenhalen op basis van bijvoorbeeld het aantal verwerkte pakketten. Een woordvoerder:

“We menen op deze manier marktconform te worden, en daarnaast transparanter te kunnen worden over de vergoedingen. De bonusafspraken zullen per ondernemer verschillen.”

Winkeliers zouden mensen moeten ontslaan om de lagere vergoedingen op te vangen, of er voor moeten kiezen te stoppen als PostNL-punt, stelt VVP-voorzitter Gerard van Wezenbeek in een verklaring.

“In eerste instantie was er ongeloof. Dat kan toch niet zo maar? Eerst waren het de pakketbezorgers en nu zijn de winkeliers aan de beurt? De werkzaamheden en het ruimtebeslag voor de winkelier blijft gelijk.”

PostNL stelt echter dat tegelijkertijd met de aanpassing van de tarieven, ook de werkzaamheden simpeler worden door digitalisering. Pakketten hoeven daarnaast nog maar twee weken worden vastgehouden. Het postbedrijf probeert daarnaast winkeliers meer te helpen bij zogenoemde cross sell, zodat consumenten die een pakketje komen ophalen of een envelop op de post doen ook iets anders uit de winkel kopen.

PostNL heeft 2.300 postpunten en 600 pakketpunten. Volgens het postbedrijf zijn al verschillende ketens en een paar honderd ondernemers akkoord met de nieuwe tariefstructuur. VVP peilt onder de leden of zij tot actie bereid zijn. In een brief aan de directie van PostNL zal worden gepleit voor in ieder geval uitstel van de maatregelen.