Topmannen bouwbedrijf A2-tunnel bij Maastricht vervolgd

Een directeur en een manager van Avenue2 zouden tegen de Inspectie Sociale Zaken hebben gelogen over te veel gemaakte overuren.

Foto ANP / Marcel van Hoorn
Foto ANP / Marcel van Hoorn

Justitie gaat het bouwconsortium dat de A2-tunnel bij Maastricht aanlegt en de bouwdirecteur en een manager vervolgen wegens valsheid in geschrifte. Dat meldt dagblad De Limburger vrijdag en wordt bevestigd door het Openbaar Ministerie.

Het gaat om een „valselijk opgemaakte” brief met antwoorden op vragen van de de Inspectie Sociale Zekerheid en Werkgelegenheid (SZW) over de vele overuren die werknemers bij de bouw maakten. Uit onderzoek van de inspectie zou blijken dat die antwoorden niet naar waarheid zijn.

Bouwer Avenue2 doet de ondertunneling van de A2. Het bedrijf is een tijdelijk vehikel van bouwers Strukton en Ballast Nedam. De verdachten zijn een bouwdirecteur, afkomstig van Strukton en nog een werknemer. Vorig jaar, toen Ballast Nedam in zware financiële problemen zat, heeft het zijn belang in de A2-tunnel overgedragen aan Strukton.

Uitbuiting

Het onderzoek begon in 2013, toen De Limburger publiceerde dat Portugese en Poolse werknemers bijna de helft van hun salaris aan hun werkgever moesten afstaan. Per maand hield de Ierse onderaannemer Atlantco Rimec 968,75 euro in voor huisvesting en vervoer, al sliepen de arbeiders in slooppanden pal naast de A2.

De zaak werd geschikt, de werknemers kregen een deel van het bedrag terug. Maar in het onderzoek was de inspectie SZW op opvallende dingen in de urenregistratie gestuit. In sommige maanden werkten de werknemers van Rimec meer dan 60 uur in de week. Dat mag niet.

In antwoord op vragen van de inspectie hierover, hadden de twee verdachten geantwoord dat sommige werknemers een bonus hadden gekregen, die geboekt werd als extra overuren. Maar de inspectie kon in haar onderzoek geen werknemer vinden met zo’n bonus in de vorm van extra uren.

De twee zaken – grote bedragen op het salaris inhouden, veel overuren laten maken – passen in hetzelfde businessmodel, zegt Ellen Hoeijenbos, bestuurder bij de FNV sector Bouw, die zich met de Poolse en Portugese werknemers van Avenue2 heeft bezig gehouden. Dat model: zo weinig mogelijk geld willen betalen voor arbeid. Wie mensen veel uren laat maken, heeft netto minder werknemers nodig. Dat scheelt in huisvesting en andere overhead. Bovendien zijn overuren relatief goedkoop, zegt Hoeijenbos. „De baas betaalt na veertig uur geen sociale premies meer op die uren.”

Nog niets officieels

Avenue2 voelt zich overvallen door de publicatie in De Limburger, lijkt het. Op de site van de projectorganisatie staat dat ze het betreuren dat „wij en de betrokkenen nog geen nadere informatie en geen tenlastelegging hebben ontvangen.” Volgens het OM heeft het bedrijf „de materiële inhoud van de tenlastelegging” al wel gezien. Maar Avenue2 wil niet reageren tot het officiële document binnen is, zegt de woordvoerder. Het bedrijf schrijft ook: „Betrokkenen hebben ons vertrouwen en blijven in functie op het project.”