Het hotel dat Chinatown moet gaan ‘upgraden’

Nieuwmarktbuurtbewoners vrezen de komst van een groot ‘Aziatisch themahotel’. Ze zijn bang voor overlast.

Hotel Geldersekade moet „het Shanghai van nu” uitademen. Omwonenden vrezen overlast.
Hotel Geldersekade moet „het Shanghai van nu” uitademen. Omwonenden vrezen overlast. Foto Maurice Boyer

Zijn opa verkocht pindakoekjes op de Nieuwmarkt. Ook kleinzoon Kin Ping Dun onderneemt in de buurt, al doet hij niet in koekjes maar in een viersterrenhotel. Hotel Geldersekade: 84 kamers en een Aziatisch thema. Als het er tenminste komt. Protesterende buurtbewoners spanden een zaak aan, die woensdag voor de bestuursrechter diende.

„Dit wordt een upgrade voor Chinatown”, zegt Dun tegen de rechter. Hij heeft grootse plannen voor de zeven naburige panden. Tot 2010 fungeerden ze als pakhuis, nu staan ze grotendeels leeg, de gevels beklad. Het hotel moet een culturele functie krijgen en de sfeer van „het Shanghai van nu” uitademen. Twaalf ateliers met Chinese kunstenaars en een permanente tentoonstelling over de Aziatisch geschiedenis van de buurt moeten daaraan bijdragen.

Ook zijn er plannen voor een openbare feng shui-tuin, een restaurant en het heropenen van de afgesloten Elleboogsteeg. Amsterdams favoriete architect, André van Stigt (o.a. De Hallen en het Conservatorium Hotel) is aangetrokken voor de renovatie. Het gehele project gaat „meer dan 10 miljoen euro kosten” zegt Dun.

Maar, zegt Marcel de Moel, die tijdens de zitting namens 24 omwonenden spreekt, „ik vrees dat een hotel van deze omvang tot te veel overlast leidt. 84 kamers, dat heeft een impact op de straat.” De Moel kwam begin jaren negentig in de buurt wonen. „Toen was dit nog een no-go area. Er werd gedeald en gebruikt.” Nu is het „een bewonersstraat”. Tegelijk ook de ironie van de situatie: het gaat zo goed met de buurt dat een hotel – dat hierop inhaakt – voor achteruitgang zorgt, in de ogen van bewoners.

Want hoe lopen de gasten straks over het – nu al – nauwe trottoir? Hoe druk wordt de straat zometeen door het laden en lossen? Hoe zetten taxi’s gasten af in dit autoluwe deel? En dan die rolkoffers. „Die kunnen voor heel wat decibellen aan lawaai zorgen”, zegt een bewoner vanuit de zaal.

Daarbij voelt een deel van de omwonenden zich onvoldoende geïnformeerd. Zo stond in een eerdere versie van het plan dat Geldersekade 63 kamers zou krijgen. En werden sommige bewoners verrast door de vergunning, die in 2015 is verleend. Eerder, in 2012, bestempelde de gemeente het plan als ‘sleutelproject’. „Dat betekent dat alles hiervoor moet wijken”, zegt De Moel.

De gemeente steunt het plan omdat een kwaliteitshotel in hun ogen past bij het ‘opschonen’ van postcodegebied 1012. NV Zeedijk, dat panden in de buurt opknapt en beheert, is mede-initiatiefnemer van het hotel. Voorzitter Janny Alberts zegt dat permanente bewoning (wat sommigen als alternatief zien) in de panden technisch gezien onmogelijk is.

Ondertussen doet Dun zijn best om de buurt te overtuigen. Hij organiseerde informatieavonden, onder andere in zijn toko in de Stormsteeg. Op de site van het hotel schrijft hij dat leveringen aan het hotel niet door grote vrachtwagens worden gedaan. Maar wat hij vooral probeert duidelijk te maken: „Ik doe dit om de buurt beter te maken, niet voor het snelle geld. Ik heb hier twintig nummers liggen van ondernemers die er ijswinkels zouden willen openen. Maar ik voel een bepaalde trots en verantwoordelijkheid, omdat mijn opa hier honderd jaar geleden is begonnen.” Na afloop geven Dun en De Moel elkaar voorzichtig een hand. Het blijft tenslotte een bewonersbuurt.