Harnoncourts laatste: een nieuwe blik op Beethoven

De Oostenrijkse dirigent Nikolaus Harnoncourt (86) nam in december afscheid van het podium. Beethovens Vierde en Vijfde symfonie, zijn eerste Beethovens sinds twintig jaar en voor het eerst met zijn eigen Concentus Musicus Wien, werden snel uitgebracht als Harnoncourts laatste opname, zijn laatste album.

Doet zijn zwanenzang Harnoncourts game changing genie recht? Ja! Harnoncourt doet waarin hij goed is: hij ging terug naar de bron, gebruikt originele instrumenten, heroverwoog elke noot en realiseert een weerbarstige, nieuwe blik op Beethoven die meesleurt, ontroert en verbaast. De Vijfde begint stevig maar niet zo ruig als soms. Het venijn zit in de uitwerking: onberekenbaar, met onweerstaanbaar spannende microafwijkingen in de puls. Het Andante bezit een rijpe diepte, onzware zwier en subliem intelligente opbouw. De Vierde klinkt als een avant-gardistische oerknal. Zelfverzekerde grandeur en ooropenende momenten? Ja, dat is Harnoncourt.