Hardloop-app Runkeeper overgenomen door Asics

Runkeeper was nog een van de laatste zelfstandige hardloopapps.

Screenshot Google Play Store

Hardloop-app Runkeeper is overgenomen door Asics. De Japanse sportschoenen- en kledingfabrikant neemt alle aandelen over van de oprichters van de app. Hoeveel geld daarmee gemoeid is, werd niet bekendgemaakt.

Runkeeper bestaat sinds 2008 en heeft volgens Asics zo’n 33 miljoen geregistreerde gebruikers. Met de app kunnen hardlopers via gps hun route, afstand en snelheid vastleggen. De app is beschikbaar voor Android- en iPhone-gebruikers en kan ook worden gebruikt in smartwatches.

Runkeeper was nog een van de laatste zelfstandige sportapps. De Amerikaanse app MyFitnessPal werd vorig jaar voor omgerekend 421 miljoen euro overgenomen door kledingsportfabrikant Under Armour. Die kochten eerder al de sportapps MapMyFitness en Endomondo. Concurrent Adidas haalde afgelopen zomer Runtastic binnen voor 211 miljoen euro.

In een toelichting op Medium.com zegt Runkeeper-oprichter Jason Jacobs dat de verkoop aan Asics een gevolg is van de beweging dat merken niet alleen fysieke producten maken, maar steeds vaker digitale diensten aanbieden “om mensen te motiveren en hun sportplezier te verhogen”.

“Door deze twee onderdelen te combineren (een digitaal fitnessplatform en hele goede fysieke producten), kan je een nieuw fitnessmerk opbouwen dat een diepere, meer vertrouwde relatie met de consument heeft.”

In Nederland gebruikt bijna de helft van de hardlopers een hardloop-app, stelde onderzoeksbureau Multiscope vorig jaar na onderzoek onder duizend mensen. Runkeeper was hierbij de populairste applicatie.