brieven

Keus van Mattel is goed

In het artikel over ‘de nieuwe Barbie’ (30/1) staat: „Barbies veranderingen zijn oppervlakkig, en Mattel denkt nog steeds erg binnen het roze vakje”.

Ik ben van mening dat we dit Mattel niet kwalijk kunnen nemen. We moeten niet vergeten dat Mattel ook gewoon een bedrijf is, dat gericht is op winst behalen.

En als u eerlijk bent, waar denkt u dat Mattel het meeste winst mee haalt?

Met een perfecte maar onnatuurlijke pop met prachtige roze kleertjes en een prachtige slanke taille op wie elk meisje wil lijken?

Of een gewone pop met gewone kleren en een gewone omvang net als iedereen?

Ik denk dat veel meisjes de eerste pop zullen kiezen.

Mattel heeft waarschijnlijk hetzelfde vermoeden en speelt gewoon handig in op de voorkeur van veel meisjes.

Het is een keuze van Mattel om de poppen zo te maken, en ik vind het een begrijpelijke keuze. Dit levert waarschijnlijk het meeste op.

Correcties en aanvullingen

Zeventig jaar PvdA

In het interview met Hans Spekman (Er heeft altijd twijfel bestaan over de PvdA, 9/2, p. 10-11) staat dat een jubileumbundel ter gelegenheid van 70 jaar PvdA is „gemaakt door de eigen denktank”. Dat is onjuist. De bundel (Zeventig jaar PvdA) staat onder redactie van Frans Becker en Gerrit Voerman en verscheen bij uitgeverij Boom in een reeks van het Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen.

Schiphol

Op de kaart van Schiphol bij het verhaal Schiphol groeit, Aalsmeer baalt (10/2, p. E4-5) is de Oostbaan verkeerd aangegeven. Deze ligt 90 graden gedraaid, iets meer naar het zuidoosten.