Wat gebeurt er met V&D? En 12 andere vragen over het failliete warenhuis

De overname van het failliete V&D is in de eindfase beland. Hoe loopt het af? 13 Vragen.

Foto ANP / Koen Suyk

De overname van het failliete V&D is in de eindfase beland. Hoe loopt het af? 13 Vragen over de toekomst van V&D:

1. Wie zijn de kandidaatkopers voor V&D?
De eerste kandidaat is de Nederlandse ondernemer Roland Kahn, eigenaar van winkelketen CoolCat, MS Mode, America Today en Sapph. Hij wil uiterlijk dit weekend „onvoorwaardelijke overeenstemming” bereiken met de verhuurders van V&D-panden over een doorstart met ten minste 35 locaties, hebben de curatoren van V&D donderdag bekendgemaakt. Volgens hen heeft Kahn laten weten dat de financiering „bijna rond” is.
Behalve Kahn wil ook het Canadese retailbedrijf Hudson’s Bay Company (HBC) een aantal V&D-locaties in handen krijgen. Hudson’s Bay wil in Nederland zo’n zestig winkels openen en een van de grotere warenhuizen worden, zo liet het bedrijf donderdag in verschillende media weten. Ingewijden zeggen tegen NRC dat Hudson’s Bay geïnteresseerd is in ten minste dertig V&D-panden, op aantrekkelijke locaties.

2. Wat willen beide kandidaten met het failliete warenhuis?
De Canadezen willen hun plannen ook doorzetten als zij de V&D-locaties niet kunnen krijgen. Volgens diverse media komen er dan warenhuizen van Galeria Inno (die nu al in België bestaan) en Saks Fifth Avenue. Voor de naam V&D heeft het concern geen belangstelling, het gaat puur om het onroerend goed. De geplande omzet voor de Nederlandse markt is 1 miljard euro per jaar. Met de komst van de nieuwe warenhuizen wil het bedrijf op termijn zeven- tot negenduizend banen creëren. De warenhuizen waarmee Hudson’s Bay Nederland wil veroveren, zijn luxer en modieuzer dan de huidige V&D-winkels. In de winkels worden bijvoorbeeld de merken Calvin Klein en Tommy Hilfiger verkocht. Ook luxe handtassen en dure schoenen behoren tot het assortiment. Saks-winkels zullen met drie- tot vijfduizend vierkante meter kleiner zijn dan de Galeria Inno’s, die tien- tot vijftigduizend vierkante meter beslaan.

3. Wie van de twee gaat het worden?
Dat ligt aan de verhuurders van de V&D-panden, zegt Jeroen Lokerse van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield, die optreedt als bemiddelaar tussen de vastgoedeigenaren en curatoren. De verhuurders hebben aan de partijen die de warenhuizen willen overnemen een huurvoorstel gedaan. De curatoren, verantwoordelijk voor de verkoop van V&D, staan daarmee buitenspel. Als de aantrekkelijkste panden naar Hudson’s Bay gaan, is het de vraag of concurrent Roland Kahn nog wel belangstelling heeft voor de rest van de locaties. Uit een e-mail van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield aan de verhuurders van V&D-panden, in het bezit van NRC, blijkt dat een akkoord over 35 panden een „harde conditie” is van Kahn om zijn plannen met V&D door te zetten. In totaal heeft Kahn interesse in 40 tot 48 warenhuizen, zo blijkt uit diezelfde mail. „En mogelijk enkele meer op tijdelijke basis.”

4. Waarom is haast geboden?
Hoe langer een bedrijf failliet is, hoe verder het afbrokkelt: leveranciers die afhaken, winkels die steeds leger worden, werknemers die opstappen. De V&D-warenhuizen zijn nu nog open, de salarissen van het personeel worden sinds het faillissement op Oudejaarsdag betaald door uitkeringsinstantie UWV. Maar vanaf volgende week dinsdag is dat afgelopen.

Alle vestigingen van V&D in Nederland:

5. Wat gebeurt er met de restaurants van La Place?
Die staan er relatief goed voor. Alle losstaande vestigingen worden overgenomen door supermarktketen Jumbo. Als V&D een doorstart maakt, overweegt Jumbo ook de inpandige La Place-vestigingen over te nemen. Ook Hudson’s Bay en Roland Kahn hebben laten weten open te staan voor samenwerking met La Place. La Place is goed voor een kwart van de totale V&D-omzet en is, in tegenstelling tot de warenhuizen, wél winstgevend. Iedere dag dat de restaurants open zijn, maken ze zo’n 350.000 euro winst.

Hier vind je La Place dus ook:

6. Is het realistisch dat V&D blijft bestaan?
Het is in ieder geval ambitieus. Sommigen ingewijden uit de retailwereld denken dat de naam V&D voorgoed besmet is. Als er een doorstart komt, komt er hoogstwaarschijnlijk een andere naam. Hudson’s Bay heeft sowieso al laten weten de naam V&D te schrappen.

7. Wat wil de directie van V&D zelf?
Die had de voorkeur aan een scenario waarbij het huidige V&D blijft bestaan - weliswaar met de helft van de 62 winkels - maar inclusief restaurantketen La Place. Let wel: nu het bedrijf officieel failliet is verklaard, heeft de directie niets meer te zeggen.

8. Wat maakt een bod aantrekkelijk?
Ten eerste moet de prijs natuurlijk goed zijn. Maar als het aan de curatoren ligt, is het ook belangrijk dat een koper een zo groot mogelijk deel van het bedrijf wil hebben. De curatoren willen met zo min mogelijk onverkoopbare onderdelen blijven zitten. Wie de hele bups wil hebben, heeft de voorkeur. Ook zien curatoren graag een koper die direct afrekent. „De financiering moet al geregeld zijn”, zegt insolventieadvocaat Nico Tollenaar. Een constructie waarin een deel van de koopsom pas wordt betaald als er winst wordt gemaakt, is onaantrekkelijk.
Verder vinden curatoren het interessant als een koper veel werknemers overneemt. En niet uitsluitend vanwege het sociale aspect. „Als er bij een snelle doorstart veel banen behouden blijven, verminderen de kosten voor de boedel”, zegt insolventieadvocaat Wouter Jongepier. Uitkeringsinstantie UWV schiet de salarissen na het faillissement namelijk tijdelijk voor en wil die kosten later terug uit de boedel. Hoe lager die kosten, hoe meer geld er overblijft voor de crediteuren.

9. Wat gebeurt er met de werknemers?
De rechtbank in Amsterdam heeft V&D op 31 december failliet verklaard en toen hebben de curatoren direct ontslag aangevraagd voor de 10.300 werknemers. De salarissen – in totaal 9 miljoen euro per maand – worden zes weken doorbetaald door het UWV. Tot dinsdag dus, daarna komt het personeel in de WW. Zolang de winkels en restaurants openblijven kan het personeel worden verplicht door te werken, maar de winkelketen schijnt te hebben toegezegd soepel om te gaan met de opzegtermijn van werknemers die in die periode een andere baan vinden.

10. Hoe zit het met de leveranciers van V&D?
Leveranciers met een kredietverzekering krijgen hun schade uitbetaald nu V&D failliet is verklaard. Een kredietverzekering dekt het risico af wanneer een winkel failliet gaat (of wanneer de surseance van betaling langer dan zes maanden duurt). Het is onduidelijk hoeveel leveranciers van V&D zo’n kredietverzekering hebben afgesloten. Atradius, de grootste kredietverzekeraar van Nederland, wilde die vraag onlangs niet beantwoorden. Een ingewijde zei dat veel V&D-leveranciers die voorheen geen kredietverzekering hadden, er na alle gedoe van vorig jaar – waarbij V&D ternauwernood aan een faillissement ontsnapte – alsnog één hebben afgesloten.

11. Kunnen klanten nog betalen met hun V&D-cadeaukaarten?
Voorlopig niet. Toen de warenhuisketen uitstel van betaling kreeg, werden alle cadeaukaarten op last van de bewindvoerders bevroren. Zij moesten in kaart brengen wat de financiële stand van zaken is en wilden voorkomen dat de cijfers de hele tijd verspringen. Bij een doorstart zijn de cadeaukaarten mogelijk wel weer inwisselbaar, zei een woordvoerder.

12. Waarom had V&D het ook alweer niet gered?
Dat lag aan een paar zaken, zei V&D zelf. Door de “Indian summer” bleef de omzet enorm achter, schreef het bedrijf in een persbericht. Advocaat Van Andel: “Winterkleding móét in november en december verkocht worden, in januari begint de uitverkoop al. Maar mensen zaten op het terras.” Ook door het faillissement van Dixons, verantwoordelijk voor de elektronicaverkopen in de warenhuizen liep V&D in november en december 35 miljoen euro mis. Daardoor ontstond een groot gat in de begroting.

13. Klopt die verklaring?
Te koud, te warm, te nat, te glad, het ligt altijd aan het weer. Maar wat is nou goed weer voor kleding- en schoenenverkoop? “Vrouwen bloot, handel dood”, zegt Sander van Golberdinge, directeur van Retail Nederland. Bij strandweer verkoop je weinig. Net zoals bij extreem slecht weer. “Een paar jaar geleden was het vlak voor de feestdagen glad, met veel sneeuw. Dat merk je in de verkoop.” Maar dat zijn kleine invloeden. Wat het belangrijkst is, is dat het weer zich voorspelbaar gedraagt. “Echt vier seizoenen, waarin je je verschillend kleedt.” De productietijd en levertijd van schoenen en kleding is immers een paar maanden, zegt hij. Snel aanpassen op een onverwacht zachte winter kan niet.
Je hoort nooit ondernemers met wie het goed gaat, mopperen op het weer, zegt merk- en retail-deskundige Sabien Duetz. Wat winkeliers moeten doen, is hun omzet er niet zo afhankelijk van maken, vindt ze. Winkels moeten niet de rekken volhangen met zware winterjassen en dikgebreide truien. “Kijk naar Cos en &Other Stories. Die doen dat ook niet. Waarom staan er snowboots in augustus in de etalage, als de mussen dood van het dak vallen?”

Dit is een aangepaste versie van een artikel dat eerder op nrc.nl verscheen.