Trots van Twente gaat naar Tokio

Via een miljardendeal komt brouwer Grolsch in handen van de grootste brouwer van Japan, Asahi.

Het is nog onduidelijk of er na de overname door Asahi in de kropeg in Tokio ookGrolsch op de tap komt.
Het is nog onduidelijk of er na de overname door Asahi in de kropeg in Tokio ookGrolsch op de tap komt.

Grolsch krijgt weer een eigenaar uit het oosten. De voormalige familiebrouwer gevestigd in Enschede wordt binnenkort bestierd vanuit een kolossale, op een bierglas lijkende toren in Tokio. Daar zit het hoofdkantoor van de Japanse brouwer Asahi, die woensdag een miljardenbod deed aan de Grolsch-eigenaren SABMiller en ABInbev.

De Japanners bieden 2,55 miljard euro voor Grolsch, het Italiaanse Peroni en de Britse microbrouwerij Meantime. Daarmee komt voor Enschede en omstreken eindelijk duidelijkheid over de nieuwe eigenaar.

Grolsch werd in 2007 overgenomen door het Brits/Zuid-Afrikaanse SABMiller, de op een na grootste brouwer ter wereld. In november werd bekend dat SABMiller voor zo’n 100 miljard euro wordt overgenomen door de wereldwijde nummer één: ABInbev, bekend van onder meer Jupiler.

Maar om toestemming van de mededingingsautoriteiten te krijgen moet in Europa een aantal biermerken worden afgestoten zodat het marktaandeel van de nieuwe bierreus niet te groot wordt.

De afgelopen maanden werden onder meer Carlsberg en private-equity-fondsen genoemd als potentiële kopers van Grolsch. Tenzij er iets raars gebeurt bij het verder uitwerken van de deal, wordt het dus Asahi. Asahi is met een marktaandeel van 38 procent de grootste brouwer van Japan.

Naast bier brengt Asahi (goed voor een omzet van omgerekend 14,5 miljard euro) ook wijn, whisky, frisdrank, babyvoeding en dieetshakes op de markt. Ook bezit Asahi een opvallende bierhal voor toeristen in Tokio. De grote goudkleurige ‘vlam’ op het dak moet de eeuwige passie voor Asahi symboliseren. Bij inwoners van Tokio komt die boodschap niet aan, die spreken van ‘de gouden drol’.

Asahi uit de tap

Het overnamebedrag is fors: zo’n 30 keer de brutowinst van de bedrijven die Asahi overneemt. Om internationaal uit te breiden en minder afhankelijk te worden van de vergrijzende thuismarkt, zijn de Japanners blijkbaar bereid om ver te gaan. Peroni werd ruim tien jaar geleden door SABMiller gekocht voor 400 miljoen euro. Grolsch werd in 2007 van de beurs gehaald voor bijna 900 miljoen euro.

SABMiller betaalde destijds ruim 80 procent meer dan de beurskoers van de Grolsch-aandelen. Volgens SABMiller zou het exclusieve Grolsch flink gaan groeien in de opkomende markten Oost-Europa, Zuid-Amerika, Afrika en Azië. Maar daar kwam weinig van terecht. De bierproductie van Grolsch is juist afgenomen. In 2006 produceerde Grolsch nog 2,9 miljoen hectoliter en dat is sindsdien teruggelopen naar 2,6 miljoen hectoliter.

De ambitie om Grolsch wél internationaal te laten groeien, spat niet af van de schriftelijke toelichting die Asahi woensdag bij het bod gaf. Daaruit blijkt dat de Japanners geïnteresseerd zijn in de distributienetwerken van Grolsch en Peroni, de samenwerkingsvoordelen en een sterkere positie in Europa.

Asahi-bier uit de tap van de buurtkroegen in Nederland is zeker niet ondenkbaar. De Japanners schrijven dat hun doel is om wereldwijd „de aanwezigheid van vlaggenschip Asahi Super Dry te vergroten”.