Ineens is de Potterhype terug

Met het verschijnen van een achtste boek in juli en een film later dit jaar barst het enthousiasme over Harry Potter weer los.

Nu is het echt doorgedrongen: het einde van Harry Potter is nog lang niet in zicht. Met de aankondiging woensdag dat er in juli een achtste Harry Potterboek zal verschijnen, barstte online het Potter-enthousiasme weer los zoals het in geen jaren bestaan heeft. In 2007 was dat er voor het laatst: toen verscheen Harry Potter and the Deathly Hallows, dat zoals de meeste Potterdelen op de publicatiedag om middernacht verkocht werd. Maar dat zevende deel zou, zo verzekerde schrijfster J.K. Rowling destijds, het laatste boek over de tovenaar zijn.

Daar moet ze nu op terugkomen. Hoewel: dit ‘achtste deel’ is geen nieuwe roman over Harry Potter, maar het als boek uitgegeven script van Harry Potter and the Cursed Child, het toneelstuk dat op 30 juli in Londen in première gaat. Een dag later – eigenlijk: enkele uren later, om middernacht – verschijnt het boek. Het toneelstuk, waarvan J.K. Rowling een van de co-auteurs is, vertelt het verhaal van een volwassen Potter. Negentien jaar na het einde van zijn tijd op tovenaarsschool Zweinstein werkt hij als ambtenaar op het ministerie van Toverkunst, volgens de vrijgegeven synopsis, en kampt hij met burn-outklachten. Als niet „de juiste groep mensen bij elkaar was gekomen met een briljant idee”, zei Rowling in oktober, was dit verhaal nooit ontstaan.

Zo gaat de cover van deel 8 eruitzien. Swipe naar rechts om de eerdere delen te zien (tekst gaat onder het beeld verder):

'Deel acht’ hoort er echt bij

Al maanden is dus duidelijk dat het toneelstuk eraan komt – een echte verrassing kun je het nieuws over ‘deel acht’ daarom niet noemen. Maar nu pas lijkt het tot alle Potterliefhebbers door te dringen dat Harry Potter and the Cursed Child een serieus onderdeel van de ‘Pottercanon’ wordt. Bovendien zal het als boek méér worden dan de lokale aangelegenheid die theater per definitie is. Dit verhaal is voor de hele wereld, niet alleen voor de gelukkigen die al maanden geleden een duur theaterkaartje kochten.

Daarmee ziet het ernaar uit dat 2016 het jaar wordt waarin het succes van Harry Potter terugkeert van weggeweest, negentien jaar na de verschijning van het eerste deel in de serie. Helemaal weg is Potter weliswaar nooit geweest – al zijn alle boeken inmiddels verfilmd en heeft schrijfster Rowling zich de afgelopen jaren meermalen opnieuw uitgevonden. Ze schreef een roman voor volwassenen (Een goede raad) en succesvolle thrillers (onder het pseudoniem Robert Galbraith) en werd beheerder van meerdere liefdadigheidsfondsen. Meer nog dan als schrijver roerde ze zich als twitteraar en opiniemaker: vóór diversiteit en tegen van Schotse onafhankelijkheid, een culturele boycot van Israël en bepaalde politici („Trump is erger dan Voldemort”).

Tussen de bedrijven door liet ze het Potteruniversum gestaag uitdijen: op haar website Pottermore, die ze in 2011 lanceerde, plaatste Rowling af en toe verhaaltjes en achtergrondinformatie over de tovenaarswereld van Harry Potter. Zo schemerde door op hoeveel materiaal ze nog broedde: ze schudde er de complete geschiedenissen uit haar mouw van personages die in de Potterboeken slechts bijfiguren waren.

Een uitvloeisel daarvan is de film Fantastic Beasts and Where To Find Them, waarvan Rowling het scenario schreef en die in november verschijnt. Dat verhaal gaat over dezelfde tovenaarstypes als in de boeken, maar volgt het levensverhaal van de schrijver van een van Harry Potters schoolboeken.

Het valt nog te bezien of zo’n spin-off in de buurt kan komen van het succes van de acht ‘reguliere’ Potterfilms, die samen naar schatting 1.028 miljard euro opbrachten (1.155 miljard dollar). De wereldwijde verkoop van de Harry Potter-boeken ligt volgens haar Britse uitgever nu op zo’n 450 miljoen exemplaren.

Stoelen in het Palace Theatre in Londen, waar het toneelstuk Harry Potter and the Cursed Child exclusief te zien is, zijn tot februari volgend jaar uitverkocht.