Een olifant tettert in interactieve versie Bosch’ ‘Tuin der Lusten’

Speciaal voor de Jheronimus Bosch-tentoonstelling maakte de NTR een interactieve documentaire van het schilderij ‘De tuin der lusten’, een van de grote afwezigen in Den Bosch.

“Je moet ervoor staan om het te ervaren”, zegt kostuummaker Roel Moonen (50) vandaag in NRC Handelsblad over het schilderij ‘De tuin der lusten’ van Jheronimus Bosch. Lastig, aangezien het schilderij in Madrid hangt en dus niet aanwezig is op de grote Jheronimus Bosch-tentoonstelling die zaterdag opent in Den Bosch. De NTR kwam met dé oplossing: de prachtige ‘interactieve documentaire’ Jheronimus Bosch, De Tuin der Lusten, waarop een olifant op het linkerpaneel van dit triptiek gaat tetteren als je hem aanklikt.

De insteek van de digitale productie is zoveel mogelijk prijsgeven van Bosch’ triptiek, waarop de schilder volgens bioloog Kees Moeiliker ‘duizenden dieren’ afbeeldde. Dat levert interessante inzichten op. Want die tetterende olifant, zo vertelt Midas Dekkers in een voice-over (Brits

Schermafbeelding 2016-02-11 om 13.38.31
reisschrijver Redmond O’Hanlon sprak de Engelse versie in), dat olifanten in de vroege zestiende eeuw nauwelijks in Europa te zien waren. Bosch kan het zoogdier op een kermis gezien hebben en hem daarom een plekje hebben gegeven in het paradijselijke landschap.

En verwerkte Bosch een zelfportret in dit schilderij? Heel misschien, op het rechterpaneel. Daar kijkt een ‘boommens’ de kijker recht in de ogen, terwijl in zijn romp mensen bier zitten te drinken. Het zijn mensen die, zo vertelt Dekkers, voor hun luiheid naar de hel zijn gestuurd.

Bekijk hier de interactieve documentaire: Jheronimus Bosch, De Tuin der Lusten