AkzoNobel haalt meer winst uit minder verf

Knap van AkzoNobel. Het chemiebedrijf verkocht in 2015 minder liters verf, maar de winst steeg. En hoe. AkzoNobel kon z’n beleggers woensdag powerpointsheets met een brutowinststijging van 59 procent naar bijna 1,6 miljard euro tonen.

De nettowinst, na aftrek van belastingen, eenmalige posten en afschrijvingen, steeg zelfs met 79 procent naar 979 miljoen euro.

De les die valt te trekken uit de woensdag gepubliceerde jaarcijfers, is dat saneren werkt. Het bedrijf is al jaren bezig met een prijzige bezuinigingsoperatie. Kleine fabrieken zijn gesloten, managementslagen weggesneden. Die operatie zit er nu voor een groot deel op en begint zich uit te betalen. AkzoNobel, met bijna 50.000 werknemers en een omzet van 3,6 miljard euro, is nu „sterker, slanker en wendbaarder”, zei topman Ton Büchner tegen de investeerders.

Maar ook deze formidabele winststijging kan hem niet in een jubelstemming brengen. Voor 2016 heeft hij maar „beperkte verwachtingen”. In 2015 had AkzoNobel nog voordeel van gunstige wisselkoersen, maar het bedrijf verwacht dat dit in 2016 afneemt. Overal op de wereld blijven marktomstandigheden moeilijk.

Bijna de helft van de producten van AkzoNobel gaat naar de bouw. Die kwakkelt in vooral Brazilië, China en Rusland. In het Verenigd Koninkrijk en Nederland gaat het wel beter, maar in Oost-Europa en Turkije niet. Voor 2016 verwacht Büchner daar niet veel verandering in.

In de grootste tak, industriële verf en coatings, had het bedrijf last van gedaalde vraag in Brazilië en in de wereldwijde olie- en gasindustrie. Toch lukte het het concern om juist daar de grootste resultaatsstijging te halen, onder meer door „verplatting van de organisatie”.

Voor 2016 hield Büchner de beleggers geen mooie vergezichten voor. Hij beloofde wel meer dividend.