Heineken ziet winst en omzet stijgen in 2015

De omzet steeg 6,5 procent, de nettowinst 25 procent. Met name de markt in de Amerikaanse regio groeide.

Foto ANP

Bierfabrikant Heineken heeft in 2015 wereldwijd groei doorgemaakt. In alle regio’s werd meer omzet gedraaid, blijkt uit de vandaag gepresenteerde jaarcijfers. In totaal steeg de omzet met 6,5 procent naar 20,5 miljard euro. De nettowinst steeg 25 procent naar bijna 2 miljard.

De organische groei van Heineken valt iets lager uit. Die groei, gecorrigeerd voor de aankoop van bedrijven, bedraagt bij de omzet 3,5 procent. De Noord-, Midden- en Zuid-Amerikaanse markten presteerden het beste in 2015. Daar was een zelfstandige omzetgroei van 8,5 procent voor Heineken.

Er werd in totaal 2,3 procent meer bier verkocht door Heineken. De markten in Afrika en het Midden-Oosten vielen daarbij tegen, met een gecorrigeerde krimp in biervolume. Ook qua biervolume deed de Amerikaanse regio het goed, net zoals de Aziatisch-Pacifische regio. Die groeiden respectievelijk 5 en 6 procent.

Topman Jean-Francois van Boxmeer zegt in een verklaring in 2016 schommelbewegingen in opkomende markten te verwachten en de prijzen te moeten verlagen. Toch verwacht hij betere resultaten:

“We hebben er vertrouwen in dat we zowel qua omzet als winst kunnen groeien, en daarnaast onze marge kunnen verbeteren.”

Ook concurrent Carlsberg kwam vandaag met jaarcijfers. De Deense brouwer zag de bierverkoop dalen qua volume met iets meer dan 2 procent. De omzet steeg wel, met 1,3 procent, naar 65 miljard Deense kroon (8,7 miljard euro). Daarnaast werd er een nettoverlies gedraaid van omgerekend 350 miljoen euro.