Spanningen FNV door havenconflict

FNV Havens knokt niet alleen met werkgevers in de containersector. Ook met ‘afvallige’ werknemers.

De Rotterdamse stakingsactie, vorige maand.
De Rotterdamse stakingsactie, vorige maand. Foto Jerry Lampen / ANP

Het conflict tussen de vakbonden en containeroverslagbedrijf APMT in de Rotterdamse haven verhardt. FNV Havens en CNV Vakmensen proberen via de rechter een sociaal akkoord ongedaan te maken, dat APMT buiten de bonden om met werknemers heeft gesloten.

Hetzelfde akkoord leidt ook tot spanningen binnen de FNV. Het bestuur van FNV Havens streeft naar een akkoord voor de hele containersector en verwijt de ondernemingsraad (OR), die het akkoord sloot met de directie, gebrek aan solidariteit.

Leden van de OR van APMTR, de terminal op Maasvlakte I, worden naar eigen zeggen geïntimideerd en bedreigd door FNV-collega’s. Elf van de dertien OR-leden zijn vakbondslid. Vier leden van de OR, onder wie de voorzitter, hebben dit weekend hun lidmaatschap van de FNV opgezegd.

De onrust in de containersector gaat over dreigend banenverlies. Vanaf begin 2017 zijn twee vorig jaar geopende terminals, waaronder één van APMT, volledig operationeel op Maasvlakte II. Door automatisering en overcapaciteit dreigen vanaf dat moment 200 tot 800 van de bijna 3.600 banen in de containersector te verdwijnen. Bonden en werkgevers onderhandelen al een jaar over maatregelen om dat op te vangen.

Omdat het overleg was vastgelopen, riepen de twee vakbonden op 7 januari een 24-uursstaking uit. Vlak daarvoor sloot de directie van APMTR echter een apart akkoord met de OR. De werknemers van APMTR krijgen een baangarantie tot 1 juli 2020 en een riante vergoeding bij eventueel ontslag daarna. Bijna 80 procent van de werknemers stemde in.

‘Alleenrecht vakbonden’

Volgens FNV en CNV mogen werkgevers alleen arbeidsvoorwaarden aanbieden die „in de cao of daarna met vakbonden zijn overeengekomen”. Ze vragen aan de rechter om het „aanvullen van individuele arbeidsvoorwaarden” te verbieden. Alleen vakbonden mogen afspraken maken over arbeidsvoorwaarden, vinden zij.

Daarnaast speelt de hoog oplopende ruzie tussen actieve leden en bestuurders van FNV Havens. OR-voorzitter Barry de Bel verwijt het bestuur bij te dragen aan een sfeer van intimidatie. In WhatsApp-groepen wordt De Bel uitgescholden voor ‘Hitler’ en ‘NSB’er’. FNV-bestuurder Joost van der Lecq erkent dat het bestuur „zich misschien nog wat duidelijker moet distantiëren van acties die beschadigend zijn voor personen”. Volgens Van der Lecq is er op ledenvergaderingen genoeg ruimte voor afwijkende meningen.