Het pashokje winkelt met je mee

In New York experimenteren kledingwinkels met interactieve pashokjes. De hokjes helpen je aan een broek die bij je shirt past en zorgen voor de juiste belichting. Is dit het winkelen van de toekomst?

Foto's istock, Bewerking NRCnext

Een wit-rood geblokt overhemd, een blauwe met witte polkadots en een olijfbruine blazer. De paskamer van de Polo Ralph Lauren- winkel op Fifth Avenue in Manhattan weet meteen welke kledingstukken ik in mijn handen heb om aan te passen. Dat komt doordat stickers met RFID- chips op de kleding gegevens als maat en kleur naar de spiegel in het hokje sturen. Zo fungeert deze als een soort gigantische iPad. 

De hemden en de blazer staan netjes op ooghoogte in een rij van vierkante iconen. Als ik op ze druk, krijg ik een uitvouwmenu te zien met dezelfde kledingstukken, maar dan in andere maten en kleuren. Ook doet de spiegel suggesties voor een bijpassende broek. Om die te passen hoef ik niet eens het pashokje uit: ik klik gewoon op de knop ‘vraag dit aan’. Op het scherm verschijnt de boodschap ‘ik ben onderweg!’ van een medewerker, die een minuut later met de broek én een glimlach voor de deur van de kleedkamer staat.

Het Californische Oak Labs ontwikkelde de interactieve spiegels voor de New Yorkse Flagship Store van Ralph Lauren. Directeur Healey Cypher: „Dit is onze eerste stap om technologie en de fysieke winkelervaring te integreren.” Het gaat er niet om klanten te verbannen naar de pasruimtes, maar om het winkelen aangenamer en efficiënter te maken. Want zo kun je kijken naar verwante artikelen zonder de rekken af te struinen. En wie geen zin heeft in contact met medewerkers, kan dat vrijwel vermijden. Zeker als de volgende stap van Oak Labs werkelijkheid wordt: afrekenen in de paskamer met een app, of met de spiegel zelf, bijvoorbeeld met Apple Pay. 

De spiegels van Oak Labs bieden ook extra’s die je als klant niet online kunt vinden. Om te kijken hoe elk kledingstuk staat onder ander licht, heeft de spiegel drie standen: Fifth Ave Daylight (lichtgeel), East Hampton Sunset (warm oranje) en Evening at the Polo Bar (paars). Omdat ik twijfel over dat rode overhemd, voer ik mijn telefoonnummer in op de spiegel. Even later krijg ik een sms met een link naar de webshop, voor als ik het later nog wil bestellen.

Prada deed het ook

Hoewel Cypher zijn product prijst als de toekomst van winkelen, is de interactieve paskamer geen nieuw verschijnsel in New York. Al in 2004 experimenteerde Prada ermee op een locatie in het hartje van de wijk SoHo. Maar door problemen met niet-werkende RFID-labels, haperend draadloos internet, veel te grote en zware handpalmcomputers en slimme spiegels waarvan de software vastliep, liep het uit op een mislukking.

Elke winkel in New York maakt wel op enige manier gebruik van wifi en tablets (bijvoorbeeld als kassa). Dat laat de kleine boetiek van kledingmerk Rebecca Minkoff, even verderop in de trendy buurt in Manhattan, ook zien. Op 96 Greene Street opende deze twee jaar geleden een locatie met slimme spiegels en interactieve paskamers, ontwikkeld door de afdeling winkelvernieuwing van internetbedrijf eBay. Bij binnenkomst kunnen klanten óf de winkel induiken, óf door het assortiment browsen op een grote spiegel. Wie inlogt met een telefoonnummer kan kleding apart laten leggen en een glaasje champagne krijgen. Een sms laat weten dat de paskamer gereed is. De interactieve spiegel in het hokje doet min of meer hetzelfde als die van Oak Labs. Dat is niet zo vreemd, daar bestuursvoorzitter Cypher tot april vorig jaar bij eBay verantwoordelijk was voor de spiegels van Rebecca Minkoff. 

Sarah Davis, hoofd digitale retail van de Londense tak van adviesbureau Kurt Salmon, verwacht dat consumenten interactieve paskamers zoals bij Ralph Lauren of Rebecca Minkoff de komende jaren meer zullen zien. Het is een manier om consumenten weer de winkel in te krijgen. Wel zullen we ze vooral in exclusieve en luxe winkels tegenkomen, denkt Davis: het magic mirror-concept kost tienduizenden euro's. Hoe duur ze precies zijn, willen Oak Labs, Rebecca Minkoff en Ralph Lauren niet loslaten.

Sneakermuseum

„Kleinere retailers zullen zich meer richten op ‘hier-en-nu-technologie’”, zegt Davis. Zoals iPads in paskamers, waarmee klanten kledingstukken kunnen bekijken, hulp kunnen vragen, en profielen kunnen aanmaken die hun voorkeuren en aankopen onthouden. „Met die iPads kun je dan ook foto’s en video’s nemen om te delen met je vrienden, of om online het artikel te bestellen en te laten bezorgen.” Dit levert winkeliers veel informatie op over hun klant, mits die bereid is deze te delen.

Amerikaanse warenhuizen als Neiman Marcus en Macy’s gebruiken al langer tablets. Maar volgens Davis is het beste voorbeeld van de winkel van de toekomst de onlangs geopende winkel van basketbalorganisatie NBA bij Times Square in New York. Sneakers worden tentoongesteld als in een museum, langs een twaalf meter lange muur die lijkt op een net. Klanten kunnen er basketbalgames spelen of t-shirts laten maken met eigen teksten. De inventaris van de winkel is beperkt, maar via tablets kan elk gevraagd product besteld en bezorgd worden.

Zo ontstaan endless aisles: oneindige gangpaden. Winkels hoeven zich geen zorgen meer te maken over hun inventaris, en kunnen zich met een fraaie inrichting volledig richten op het naar binnen lokken van de klant. Ze lijken zo meer op een ‘showroom’ waarin een selectie van producten wordt uitgelicht. Davis: „Ondernemers die hun winkel een uitnodigende en een interactieve omgeving geven, kunnen klanten naar een fysieke locatie lokken.”

Volgens onderzoek van adviesbureau PricewaterhouseCoopers winkelt tweederde van het Amerikaanse publiek nog het liefst in de oude vertrouwde winkel, vooral om de bezorgkosten van online winkels te ontlopen. Maar dan moet die vertrouwde winkel wel aantrekkelijk zijn en toegevoegde waarde bieden op online bestellen. Interactieve paskamers zoals bij Ralph Lauren of gepersonaliseerde ervaringen in de NBA-winkel zijn daarin een voorzichtige volgende stap.

Meer lezen over tech en media? Volg ons op Twitter: @NRCTechMedia