Terugkijken: hoogtepunten uit het Super Bowl-entertainment

Beyoncé en Bruno Mars “overschaduwden” de hoofdact: Coldplay.

Beyoncé, Chris Martin en Bruno Mars samen op het podium.
Beyoncé, Chris Martin en Bruno Mars samen op het podium. AP / David J. Phillip)

De wereldberoemde halftime show in de Super Bowl is veel meer dan een pauze voor de American Football-spelers. Voor het entertainment van de miljoenen kijkers – dit jaar keken naar schatting 160 miljoen mensen naar de finale – wordt elk jaar alles uit de kast getrokken.

Het was zondagavond de vijftigste editie van de Amerikaanse Super Bowl, en Coldplay was gevraagd als hoofdact in de halftime show. Zanger Chris Martin wilde in de jubileumeditie naar eigen zeggen het “heden en verleden” eren. Hij vroeg daartoe versterking van bands die eerder hoofdact waren, en hij “geweldig” vond. Dat waren Beyoncé en Bruno Mars.

Amerikaanse media beschrijven het optreden van Martin over het algemeen als nogal tam. “De arme Chris Martin, hij had geen kans tegenover Beyoncé en Bruno Mars”, schrijft The Washington Post. “Chris Martin was het centrum van de show, maar fungeerde meer als hulpje op het podium dan echte performer”, schrijft The New York Times. Volgens de krant was het optreden van Beyoncé “hard nodig”.

Beyoncé zong overigens een groot deel van haar singel Formation, met duidelijke verwijzingen naar de Black Lives Matter-beweging.

Voor wie goed kijkt: de zangeres viel bijna achterover tijdens haar optreden. Ze herstelde zichzelf meteen.

Lady Gaga, een andere grote ster, mocht het volkslied voorafgaand aan de wedstrijd vertolken:

Nederlandse kijkers missen over het algemeen de Amerikaanse reclames, maar ook dat is een belangrijk deel van het Super Bowl-entertainment. Adverteerders betalen volgens The Independent 5 miljoen dollar voor een advertentie van een halve minuut, oftewel 166.666 dollar per seconde. Dit zijn tien opvallende reclames van dit jaar: