‘Luchtkwaliteit in gevaar door 130 kilometer per uur’

TNO- en RIVM-onderzoekers waarschuwen voor de hogere maximumsnelheid die vanaf vandaag op meer plekken geldt.

Minister van Verkeer Melanie Schultz van Haegen onthult het 130 kilometerbord bij de grensovergang Zandvliet aan de A4 in 2012.
Minister van Verkeer Melanie Schultz van Haegen onthult het 130 kilometerbord bij de grensovergang Zandvliet aan de A4 in 2012. Foto Robin Utrecht / ANP

De kans is groot dat de luchtkwaliteit rondom de wegen waar vanaf vrijdag 130 kilometer per uur mag worden gereden onder de Europese norm zal komen. Onderzoekers van twee belangrijke instituten, TNO en RIVM, waarschuwen hiervoor, schrijft de Volkskrant vrijdag.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD) maakte donderdag bekend dat vanaf vrijdag op 19 extra trajecten harder mag worden gereden. Het gaat onder meer om delen van de A1, A27, A28 en de A58.

Schultz erkent dat de luchtverontreiniging toeneemt door de verhoogde maximumsnelheid, maar stelt dat die onder de norm blijft. Zij baseert zich op een onderzoek dat is uitgevoerd door het bureau Tauw.

40 microgram

Het gaat met name om de stijging van de hoeveelheid stikstofdioxide, vooral afkomstig van diesleauto’s. De Europese norm ligt op maximaal 40 microgram per kubieke meter lucht. Volgens onderzoeksbureau Tauw komt de concentratie met de verhoogde maximumsnelheid niet boven de 38 microgram per kubieke meter.

Volgens onderzoekers van TNO en RIVM is deze marge van 2 microgram te smal. Het is bijvoorbeeld niet zeker dat de uitstoot van stikstofidoxiden door dieselauto’s wel zo veel daalt als wordt aangenomen. Door het Volkswagenschandaal werd duidelijk dat emissietesten niet altijd volgens de regels zijn uitgevoerd. De onverwacht gestegen filedruk van afgelopen jaar is bovendien ook niet in de rekenmodellen meegenomen, aldus een TNO-onderzoeker tegen de Volkskrant. Verder zouden de lage brandstofprijzen het autoverkeer stimuleren.

Op meer snelwegen 130

Met deze aanpassing staat het percentage van het aantal Nederlandse snelwegen waar 130 gereden mag worden op 61 procent. Minister Schultz wil dat aandeel verder vergroten, zei ze donderdag:

“We streven ernaar dat we uiteindelijk op 77 procent van de snelwegen 130 km kunnen rijden. Voor de automobilist wordt de maximumsnelheid op snelwegen daarmee steeds eenduidiger.”