Dit zijn de gekste sollicitatievragen die je kunt tegenkomen

Foto iStock

Hoe verkoop je een koelkast aan een eskimo? Is Batman een superheld? En hoeveel calorieën vind je bij de kruidenier?

Nee, dat is geen mop. Of een opgave bij een wiskundetoets. Het zijn vragen die volgens banenwebsite Glassdoor gesteld werden tijdens sollicitatiegesprekken bij grote bedrijven: Harrods, Accenture, Airbnb, Google, Dropbox, Stanford. De website, waarop werknemers hun bedrijf van sollicitatiegesprek tot baas kunnen recenseren, verzamelde uit al zijn gegevens tien opmerkelijke sollicitatievragen, per land.

NRC Q legt er een aantal voor aan experts. En vraagt: gekke sollicitatievragen stellen, wat heeft dat voor zin?

Hoe verkoop je een koelkast aan een eskimo?

“Dit is typisch een vraag voor een commerciële functie”, zegt Bob van Ginkel, directeur Amsterdam van recruitmentbureau Robert Walters. De aanname is: Inuit hébben geen koelkast nodig. De sollicitant moet met het beantwoorden van de vraag dan ook laten zien dat hij kan inschatten wat de behoefte is van een klant, en zo vervolgens iets weten te verkopen. “De vraag is een variant op ‘Verkoop mij deze pen’, ook vaak gesteld bij sales-functies”, aldus Van Ginkel - die het zelf in gesprekken overigens meestal zakelijker houdt.

Minstens zo belangrijk is volgens hem de reactie van de sollicitant op de vraag: is die ad-rem, vrolijk? Of weet de werkzoekende zich geen houding te geven?

“Zo’n vraag kan een heel andere toon aan een gesprek geven.”

Welk stripfiguur zou je zijn?

Er zijn verschillende varianten op deze vraag. Bijvoorbeeld: als je een dier zou zijn, welke dan? “Mensen praten soms makkelijker over zichzelf in metaforen”, zegt Nicole Boomaars, corporate recruiter bij Hays. Tegelijkertijd opent zo’n vraag het gesprek, vindt ze.

“Op standaardvragen krijg je ook vaak een standaardantwoord. Ik ben op zoek naar het laagje eronder.”

Een kandidaat vertelde haar eens dat hij zichzelf als een roofvogel zag: van bovenaf de situatie in de gaten houden, vervolgens recht op je doel af. “Het zeg iets over de persoonlijkheid van iemand, en geeft aanleiding om door te vragen.”

Hoeveel pianostemmers wonen er in Amsterdam?

Het is zo’n beetje de enige aparte vraag die Marloes Munsterhuis, HR Manager bij Randstad Groep, wel eens in gesprekken stelt: hoeveel pianostemmers Amsterdam telt.

“De vraag test conceptueel vermogen. Als iemand zegt ‘Ehm, tien?’, dan zegt dat veel. Je wilt juist weten hoe iemand de analyse maakt.”

Maar gekker dan pianostemmers wordt het niet. Vragen over, bijvoorbeeld, stripfiguren vindt Munsterhuis te abstract, te hypothetisch. Liever houdt ze het zo concreet mogelijk. “Als ik wil weten of iemand op zichzelf kan reflecteren vraag ik eerder: hoe zien je vrienden je? Daar vraag ik dan op door.”

Hoeveel tennisballen gaan er doorheen bij Wimbledon?

Tot slot nog een vraag die analytisch inzicht meet. Denk: er zijn 662 wedstrijden, 256 spelers, 250 ballenjongens- en meisjes. Enzovoorts. De weg naar het antwoord is belangrijker dan het antwoord zelf.

Maar misschien wil je het toch wel gewoon weten.