De Pijp wil geen groene Heinekenfontein

Heineken betaalt 1,5 ton voor renovatie van het plein, en wil dan meteen een fontein en nieuwe uitgang.

Wat voor plek wordt het Marie Heinekenplein na de aangekondigde ‘opknapbeurt’ van eind februari? Een commerciële toeristenattractie (de angst van omwonenden) of een plein met „meer allure” (de woorden van stadsdeel Zuid)? Dat is de vraag die betrokkenen al maanden bezighoudt, maar deze week in het bijzonder.

Het college behandelde woensdag vragen van SP over de controversiële renovatie. Daar ging zaterdag een demonstratie van tientallen omwonenden aan vooraf.

Wat is er aan de hand? Zuid wil het plein opknappen omdat de huidige vorm „niet goed” aansluit bij gebruik als terras en ook niet bij „een prettig verblijf”. Daarom presenteerde het in oktober een nieuw plan: in het midden komt op een verhoging een groene, stervormige fontein, verlicht door schijnwerpers. De terrassen komen daaromheen.

Opvallend genoeg betaalt bierbrouwer Heineken 150.000 euro mee aan de renovatie, die in totaal 600.000 euro kost. De groene ster, net als het logo, moet dan ook als „knipoog” naar de geschiedenis van Heineken en de naburige brouwerij worden gezien, aldus een woordvoerder.

„Dit is geen opknapbeurt, maar een herinrichting. Het plein komt vol te staan”, zegt Gertrude van der Ven van het platform Bewoners van De Pijp. „De prioriteit komt te liggen bij de horecabezoekers en toeristen. De buurtfunctie van het plein verdwijnt.” Volgens de gemeente zijn er „een aantal suggesties” van omwonenden meegenomen in het uiteindelijke ontwerp, en zijn de bewoners daarmee „reeds betrokken”.

Waar de omwonenden ook voor vrezen: het plan – dat overigens losstaat van de renovatie – om de uitgang van de Heineken Experience van de Stadhouderskade naar het plein te verplaatsen, naar eigen zeggen voor de veiligheid. „Volgend jaar wil de Experience een miljoen bezoekers trekken. Dat zijn er honderden per uur. Die worden na afloop het plein opgestuurd terwijl ze in een gezellige biertoestand zijn, op zoek naar meer bier”, aldus Van der Ven.

Volgens Dirk Lubbers van de Heineken Experience gaat het om „onwaarheden”. „Het ontwerp voor het plein is in overeenstemming met de gemeente en buurtbewoners gemaakt. Wij doen er alles aan om overlast te voorkomen.” Zo wil Heineken maandelijks in gesprek gaan met bewoners. Volgende week wordt de vergunning voor de nieuwe uitgang aangevraagd. Zowel Heineken als het stadsdeel ontkennen een verband tussen deze uitgang en het renovatieplan. Die werkzaamheden beginnen eind deze maand.