Swipe naar ‘n job

Elke week belicht nrc.next een start-up met potentie. Deze week: tinderen met werkgevers. Bedrijf: OTSO Oprichter: Bart Naber (24) Medewerkers: 5

Recruiten is in feite niets anders dan ‘de juiste match’ vinden. Een ‘klik’. En als je de baan niet krijgt, is het niet omdat je het verkeerde diploma hebt of niet slim genoeg was, maar omdat ‘jullie niet bij elkaar passen’. Iedereen die ooit heeft gesolliciteerd, herkent dit wel. Waar lijkt dat op? Juist, daten. De start-up OTSO neemt dit letterlijk en laat je met werkgevers tinderen.

Wat is het?

Tinder, maar dan voor werkzoekenden. Je maakt een profiel met foto, korte pitch en cv. Je geeft je voorkeuren op – communicatiebaan, wo-niveau, in Limburg – en begint met swipen. Dan zie je allerlei vacatures van bedrijven, die op hun beurt ook aan het swipen zijn. Is er een match, dan krijgen jullie elkaars contactgegevens.

Hoelang bestaat dit al?

Sinds de zomer. Er zijn zeker 74 mensen aan een baan geholpen, maar dat kunnen er volgens de oprichter meer zijn, omdat niet elk bedrijf laat weten of de vacatures zijn ingevuld. Er staan ongeveer 9.000 werkzoekenden en 260 bedrijven ingeschreven, en er zijn 1.300 matches gemaakt.

Voor wie is dit?

Iedereen die werk zoekt, de meeste werkzoekenden zijn tussen de 20 en 35 jaar. Er zitten recruiters bij van bedrijven zoals KPN, Rabobank, Fujifilm en Essent. Maar ook mkb kan zich aansluiten.

Wat is het verdienmodel?

Voor werkzoekenden is het gratis, bedrijven betalen enkele tientjes om hun vacature te kunnen plaatsen. Ze krijgen ook een ‘dashboard’ waarop ze alle matches zien.

Bestaat dit al?

In Amerika bestaat Switch, die doet ongeveer hetzelfde. In Nederland is er nog Jobtalk. OTSO wil zo snel mogelijk internationaal uitbreiden.

    • Charlotte van ’t Wout