De app-economie volgens Apple

bespreekt de laatste ontwikkelingen in tech.

Foto AFP

Waarschuwing: dit artikel bevat cijfers. Het gaat namelijk over de app-economie - de groeiende groep mensen die geld verdienen via softwarewinkels van Apple (iOS) en Google (Android). Apple presenteerde vorige week een onderzoek waaruit blijkt dat Europese ontwikkelaars sinds 2008 zo’n tien miljard euro verdienden aan apps voor iOS. 1,4 miljoen Europeanen werken als app-ontwikkelaar of hebben een baan die daaraan gelieerd is. „1,2 miljoen banen zijn direct terug te voeren naar iOS”, aldus Apple. Volgens het rapport verdienen ook 1,2 miljoen Europeanen geld met apps voor Android. Dat laat Apple even achterwege.

Techbedrijven houden van impactberichten. Cijfers als pr-offensief. Zo schatte Sheryl Sandberg dat Facebook 15,3 miljard euro bijdroeg aan de EU en berekende Airbnb dat het 2,5 miljard in de Franse economie pompt. Wat context: er zijn 220 miljoen banen in Europa (op 508 miljoen inwoners), het gezamenlijke bruto binnenlands product bedraagt zo’n 14.000 miljard euro. Apple verdient per jaar zo’n 20 miljard dollar aan diensten als de App Store.

Apple komt niet voor niets met dit rapport. Grote Amerikaanse techbedrijven liggen onder vuur omdat ze (te) handig gebruikmaken van belastingparadijzen als Ierland, Luxemburg en Nederland. Google doneerde 170 miljoen euro aan de Britse belastingdienst, Apple kreeg 318 miljoen euro boete van de Italiaanse fiscus. Apple wil laten zien wat het bijdraagt aan de Europese economie en opent daarom, tegelijk met de verspreiding van dit rapport, de eerste Europese school voor iOS-ontwikkelaars in Napels.

Het is prachtig dat de software-industrie profiteert van strak gereguleerde distributiemethodes als de App Store, in plaats van gehannes met cd-roms en schimmige downloads. Ontwikkelaars zouden graag betaalde upgrades verkopen in de softwarewinkel. Ze verkopen nu in de praktijk levenslange licenties. Daarvan kan de schoorsteen niet blijven roken. Je kunt de app stopzetten – wat voor boze klanten en ongewenste fragmentatie zorgt – of nieuwe functies als abonnementen of in-app-aankopen aanbieden. Worden we ook niet blij van.

Wat heb ik zelf eigenlijk bijgedragen aan de app-economie? Al mijn aankopen uit de App Store sinds 2008 kosten bij elkaar 1.391,05 euro, inclusief dure muziekapps, voorleesboeken en dé killer app uit de oertijd van de iPhone: de waterpas. Dat zijn 1.391 redenen om niet over te stappen op een ander besturingssysteem. Dat is Apple’s grootste bijdrage aan de app-economie: de gouden kooi waaruit het steeds moeilijker ontsnappen is. Of zoals wijlen Glenn Frey van The Eagles het schreef: You can check out any time you like, but you can never leave.