Winkels in huishoudelijke artikelen draaien slecht jaar

De omzet nam volgens het CBS 6 procent af. De rest van de detailhandel groeide met 1 procent in 2015.

Een filiaal van Blokker in Amsterdam.
Een filiaal van Blokker in Amsterdam. Foto Robin van Lonkhuijsen / ANP

Winkels die in huishoudelijke artikelen handelen deden het vorig jaar veel slechter dan de detailhandel in het algemeen. Dat blijkt uit cijfers die het CBS maandag publiceert.

De omzet bij huishoudwinkels daalde met 5,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het CBS definieert deze winkels als zaken waarvan het grootste deel van de omzet behaald wordt uit de verkoop van huishoudelijke artikelen, bijvoorbeeld stofzuigers of blenders. Blokker en Marskramer vallen onder die definitie; Hema niet, dat wordt gerekend tot de warenhuizen.

De detailhandel in het algemeen haalde juist een omzetstijging van 1 procent. Het CBS bemerkt ook een lange termijnverschil tussen de twee. Huishoudwinkels draaien 20 procent minder omzet dan voor de crisis die in 2008 begon, de rest van de detailhandel 6 procent minder.

Het aantal bedrijven in de huishoudbranche nam sinds 2008 af van 1255 naar 995. Dat schrijft het statistiekbureau vooral toe aan winkels met minder dan tien werknemers, die de deuren definitief achter zich dichttrokken.

Branchevervaging

Waar de omzetdaling precies door komt is lastig te bepalen, zegt hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het CBS, omdat dat niet specifiek onderzocht is: “Een mogelijke oorzaak is de toename van concurrentie en branchevervaging. Huishoudelijke artikelen zijn bijvoorbeeld ook te koop bij warenhuizen. Daarnaast zie je dat voor de hele non-foodsector geldt dat men last heeft van de toegenomen online verkoop.”

Of er in het algemeen minder huishoudelijke artikelen worden verkocht, ook bij winkels die veel andere producten verkopen, is volgens Van Mulligen niet precies vast te stellen: “Wat je wel ziet is dat de omzetontwikkeling in de huishoudbranche en de detailhandel al vanaf 2008 negatief is. Dat kan toegeschreven worden aan de crisis. Maar vanaf 2012 lopen de twee uit elkaar en doen de huishoudwinkels het minder dan de detailhandel.”

Blokker

Een grote speler in de huishoudelijke markt is Blokker. Vorig jaar boekte het concern voor het eerst verlies: 20 miljoen euro. De omzet daalde van 2,5 miljard naar 2,1 miljard euro, al had dat ook te maken met de verkoop van een aantal winkels. Over het belang van huishoudartikelen voor Blokker schreef onze redacteur Barbara Rijlaarsdam vorig jaar:

“Met name in de voor de holding „belangrijkste sector” huishoudartikelen is de omzet fors gedaald, met 33 miljoen euro. Blokker Holding wordt aan alle kanten ingehaald door concurrenten, waaronder de webwinkels. Maar ook in de winkelstraat leggen de ketens van Blokker het af, met name tegen Action. Die budgetketen groeit razendsnel uit tot een grote speler. Vorig jaar maakte het bedrijf met 527 winkels in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland 165 miljoen euro winst. Aan online verkopen doet Action niet.”

Xenos, eigendom van Blokker, maakte recent bekend 250 banen te schrappen. Vorig jaar werden er bij Blokker zelf al 440 arbeidsplaatsen geschrapt.