Terugkijken via de olympische Netflix

Het IOC begint deze zomer een eigen Olympic Channel: gratis sportzender en online platform. Die zijn geheel onafhankelijk, zegt IOC-lid Camiel Eurlings.

Ellen van Langen wint 800 m, Spelen in Barcelona (1992). Foto Rusty Kennedy / AP

Het olympische water waarin de zeilers, surfers en open waterzwemmers over zeven maanden moeten sporten is zo vies dat zij een grote kans hebben om ziek te worden. In augustus vorig jaar raakte een Duitse zeiler die deelnam aan testwedstrijden in Rio besmet met de gevaarlijke MRSA-bacterie.

Associated Press publiceerde in juli en december alarmerend onderzoek naar het vervuilde water rond Rio. Volgens olympische officials is er niks aan de hand. „De gezondheid en veiligheid van sporters is topprioriteit”, aldus de organisatoren tegen het Amerikaanse persbureau.

Zou het Internationaal Olympisch Comité zelf uitgebreid berichten over het ongezonde water? Of past dat niet in de olympische gedachte? Die vraag is relevant nu het IOC de berichtgeving over de Spelen meer in eigen hand neemt. Het volgt het voorbeeld van grotere sportbonden en -organisatoren, van de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA tot FOX Sports. Het IOC begint dit jaar een eigen tv-kanaal en wordt zo meer en meer een mediabedrijf.

Ergens rond de Spelen in Rio in augustus dit jaar begint het IOC met zijn eigen Olympic Channel. Dat wordt een 24-uurssportzender zoals Eurosport of ESPN en, belangrijker, een online platform. Iedere kijker kan beelden zien van alle Spelen ooit. Een olympische Netflix, maar dan gratis. Een concurrent ook van de NOS, dat alleen nog de Spelen van Rio mag uitzenden en daarna de rechten kwijt is.

„Het Olympic Channel krijgt een volledig onafhankelijke positie”, zegt het Nederlandse IOC-lid Camiel Eurlings. De oud-minister en ex-topman van KLM is voorzitter van de communicatiecommissie van het IOC. Eurlings, nu directielid van American Express, ziet onder meer toe op de zender. „Het platform moet zich onafhankelijk kunnen uitspreken over elk aspect van de sport.” Over doping of mogelijke corruptie bij het IOC? „Ja, dat ook.”

Jonge mensen kijken online

Het Olympic Channel is geen luxe, benadrukt Eurlings. „Het is een must.” Alleen een digitaal platform stelt het IOC in staat om jonge mensen te interesseren voor de olympische sport, zegt hij. „Met reguliere tv alleen bereik je een groeiend gedeelte van de samenleving niet meer. Lang niet iedereen realiseert zich hoe fundamenteel de veranderingen in mediagebruik zijn.”

Een presentatie van Martin Sorrell, topman van ’s werelds grootste reclamebureau WPP, opende zijn ogen. In augustus in Kuala Lumpur stelde Sorrell dat mensen onder de 35 nauwelijks meer lineaire tv kijken. Eurlings: „Vroeger keek iedereen pakweg 2,5 uur tv per dag. Nu zijn jongeren 6,5 uur per dag bezig met hun mobieltje. De grens ligt nu bij 35 jaar, maar die leeftijd neemt snel toe. Wil je als olympische beweging in beeld blijven bij jongeren dan moet je een slag maken.”

Dat doet het IOC niet alleen. Het comité, en zijn al langer bestaande tv-tak Olympic Broadcasting Services in Madrid, werken samen met het Amerikaanse mediaconcern Discovery. Zij ontwikkelen de olympische Netflix, gebruikmakend van de on-demanddienst die Discovery en zijn sportzender Eurosport nu al bieden.

100 meters in ’28 en ’84

Eurlings verwacht dat zij op slimme manieren het olympisch archief ontsluiten. „Neem de 100 meter sprint. Je kunt de finales in 1928 in Amsterdam en 1984 in LA tegenover elkaar zetten. Hoe snel zijn de sprinters 56 jaar later? Hoe snel ben je zelf? Wij willen ook jongeren erbij betrekken en zorgen dat zij ook zelf gaan sporten.”

De digitale mogelijkheden gaven volgens Eurlings de doorslag bij het toekennen van de uitzendrechten van de vier Spelen na Rio aan Discovery. Dat verwierf de Europese rechten voor de Winterspelen van 2018 (Pyeongchang), de Zomerspelen van 2020 (Tokio) en de nog toe te wijzen Spelen in 2022 en 2024. De waarde van die rechten wordt geschat op een bedrag van 1,3 miljard euro. „Dat vloeit voor 90 procent terug naar de sport.”

Het IOC steekt volgens Eurlings de komende vijf tot zeven jaar meer dan 500 miljoen dollar (458 miljoen euro) in het Olympic Channel. Dat komt van grote sponsors van het IOC, en tv-zenders. Die hebben er immers ook belang bij dat de Olympische sport jongere, commercieel interessante kijkers blijft trekken.

Eurlings wil dat het videoplatform ook na de Spelen actief blijft; 365 dagen per jaar, ook in jaren zonder Spelen. Hij is er sterk van overtuigd dat andere toernooien en bonden zich aansluiten bij het kanaal. „EK’s, WK’s, nationale competities.”

Is dat niet naïef? Waarom zouden bonden en organisatoren hun beelden gratis ter beschikking stellen van het IOC? Zij verdienen nu miljoenen met de verkoop van hun exclusieve rechten? „Het Olympic Channel moet zo populair worden bij jongeren dat andere aanbieders zich er graag bij aansluiten. Het magische van de Olympische ringen is gigantisch.”