Sokolov als een trage stoomlocomotief

Vorig jaar was daar ineens weer een album van Grigory Sokolov. Jarenlang was van de Russische klavierlegende geen nieuw werk verschenen. Met The Salzburg Recital, een rauwe weergave van een concert uit 2008, oogstte de pianist lof voor zijn compromisloosheid en diepgang. Nu is er weer zo’n dubbelalbum uit volgens hetzelfde procedé. De opnames komen van twee recitals uit 2013, alleen zijn deze interpretaties extremer. Beethovens Hammerklaviersonate begint als een traag op gang komende stoomlocomotief, maar al gauw krijg je de indruk dat je in een stoptrein zit: de vaart komt er maar niet in, Sokolov wil bij te veel moois stilstaan. Aan zijn pianistische finesse doet het niets af, bovendien staan er wonderschone Schuberts tegenover (de Vier Impromptus Op.90) en zinderende, al even radicale Rameau-toegiften, waarin hij alleen al verwondering wekt met de stuwende wijze waarop hij de trillers speelt.