Mechanische doping bestaat toch

„Wat brengt een wielrenner tot zoiets”, vroeg de bondscoach zich af nadat de Belgische belofte Femke Van den Driessche was betrapt op een fiets met motor.

Femke Van den Driessche ploetert zich zaterdag op het WK in Heusden-Zolder een weg door de modder, op een fiets zonder motortje.
Femke Van den Driessche ploetert zich zaterdag op het WK in Heusden-Zolder een weg door de modder, op een fiets zonder motortje. Foto AFP

Elektriciteitskabeltjes staken uit de buizen onder het zadel, tandwielen die normaliter gemakkelijk los te halen zijn zaten nu muurvast. Officials van de internationale wielerunie UCI wisten zaterdag niet wat ze zagen toen ze bij het WK veldrijden de fiets van de Belgische belofte Femke Van den Driessche (19) inspecteerden. Röntgensoftware op een tablet had vlak daarvoor uitgewezen dat er iets massiefs in het frame van een reservefiets zat verstopt. De conclusie kon niet anders luiden: er zat een motor in de fiets.

„Er werd tot nu toe vaak gelachen over mechanische doping”, sprak UCI-voorzitter Brian Cookson zondag op een persconferentie. „Sinds gisteren weten we dat er renners zijn die zulke dingen gebruiken of misschien al gebruikt hebben.” Uitgerekend in veldritmekka Vlaanderen, uitgerekend bij de belangrijkste koers van het jaar, het WK, hoogtijdag voor 60.000 fans. Maar de wereldtitels van de Nederlandse Thalita de Jong en de Belg Wout Van Aert werden overschaduwd door een schandaal bij de vrouwelijke beloften. In één van de fietsen van Van den Driessche, eerder dit seizoen Belgisch en Europees kampioene, was een motortje gevonden. Haar hangt een schorsing van minimaal zes maanden en een forse geldboete boven het hoofd.

In tranen ontkende Van den Driessche zondag de beschuldiging van fraude. „Het is mijn fiets niet, het is de fiets van een vriend”, sprak de renster van de Belgische ploeg Kleur op Maat-Nodrugs voor tv-zender Sporza. Van den Driessche, die in de laatste ronde uitviel omdat de ketting van haar andere fiets het begaf, vertelde dat de vriend de fiets waarin nu de motor was gevonden vorig jaar van haar had overgenomen en tijdens het WK bij haar camper had gezet. Vader Van den Driessche, die naast haar zat, voegde toe dat zijn dochter niet op de gemotoriseerde fiets had gereden. „Het is een vergissing”, bezwoer de renster,

Zondag toonde Sporza echter een filmpje van de Koppenbergcross van begin november 2015. Daarin is te zien hoe Van den Driessche op de steile beklimming moeiteloos wegrijdt bij de rest van het deelnemersveld. Met dank aan een motortje? Volgens Sporza-journalist Karl Vannieuwkerke had de UCI Van den Driessche al maanden in het vizier. „Haar fiets zou al een paar maanden een topic zijn in het veldritwereldje.”

Een schande, zegt de bondscoach

„Dit is een schande”, reageerde de Belgische bondscoach en voormalig veldrijder Rudy De Bie voor de Belgische tv. „Ik had nooit gedacht dat zoiets ons zou kunnen overkomen. Wat brengt een renner tot zoiets? Wie stuurt haar, op zo jonge leeftijd? Ik ben echt beschaamd in haar plaats.”

De 39-jarige veldritlegende Sven Nys, zondag vierde op zijn laatste WK, stelde dat Van den Driessche geholpen moet worden. „Zo’n meisje beslist dit niet zelf. Ik ben heel hard geschrokken. Het is een klap voor de wielersport in het algemeen, want het heeft niet echt iets met veldrijden te maken. Iets waar we allemaal heel hard om gelachen hebben sinds het incident in de Ronde van Vlaanderen 2010 is plotseling realiteit.”

Na de betreffende Ronde werd de Zwitserse winnaar Fabian Cancellara ervan beschuldigd dat hij met hulp van een motortje zou zijn weggereden bij concurrent Tom Boonen op de Muur van Geraardsbergen. Elk bewijs ontbrak, Cancellara ontkende in alle toonaarden. De Italiaan Danilo Di Luca, levenslang geschorst wegens doping, vertelde in 2014 dat er renners zijn die met een motortje fietsen. Beelden van een doordraaiend achterwiel na een valpartij bij de Canadees Ryder Hesjedal voedden geruchten. In de Vuelta van vorig jaar gaf een ploegleider van Movistar een mecanicien de opdracht een fiets „te verbergen.” Bewezen werd er niets.

Experts bevestigen dat het mogelijk is met een vrijwel geluidloos motortje in het frame tientallen minuten een extra vermogen van 150 watt te genereren. Dat leidt tot een prestatieverbetering van tientallen procenten. Volgens voorzitter Cookson is de UCI gespitst op overtredingen. „Aan alle mensen die op zo’n manier vals willen spelen, hebben we nu een duidelijke boodschap verstuurd: we zullen je pakken en we zullen je straffen.”

Lees ook: