Global Change Award

Hoe duurzaam is H&M nou écht?

H&M wil maar al te graag een duurzaam imago opbouwen. Maar wat doet het kledingmerk nou écht om duurzamer te worden?

Foto ANP

Vandaag maakt H&M bekend welke vijf ingestuurde “innovatieve ideeën” honderdduizend euro winnen. Het kledingbedrijf riep vorig jaar de ‘Global Change Award’ in het leven om naar oplossingen te zoeken die de impact van de modebranche op het milieu verminderen. Deze prijs past in het nieuwe duurzame imago dat H&M wil opbouwen - maar wat doet H&M nou écht om duurzamer te worden?

Groene energie en biologisch katoen

Volgens beoordelingssite Rank a Brand doet H&M het redelijk op het gebied van duurzaamheid. Het bedrijf doet er bijvoorbeeld veel aan om zijn winkels en warenhuizen te laten draaien op groene energie, wat nu wereldwijd voor een kwart van de H&M-winkels het geval is. Directe concurrenten Primark en Zara hebben ook maatregelen genomen om hun winkels energie-efficienter te maken, maar krijgen van Rank a Brand een lagere beoordeling. Daarnaast blijkt uit het duurzaamheidsrapport van de keten dat ze onder andere steeds meer biologisch katoen gebruiken.

Niet minder gaan vervuilen

Bovenstaande maatregelen zorgen voor een verdere verduurzaming van de winkelketen, maar dat betekent niet dat H&M minder is gaan vervuilen. De maatregelen die het bedrijf heeft genomen op het gebied van energieverbruik, het inzamelen van kleding en het toenemend gebruik van biologische grondstoffen hebben namelijk relatief gezien een kleine invloed op het milieu:

Wat niet duidelijk uit het rapport van H&M naar voren komt, is wat voor concrete maatregelen er zijn genomen op het gebied van transport, productie, grondstoffengebruik en de verwerking van de kleding. Volgens H&M hebben deze onderdelen van het productieproces een gezamenlijke milieu-impact van 60 procent. Als men enkel kijkt naar de milieu-impact van H&M zelf, dus zonder de 26 procent van het consumentengedrag, valt de relatieve totale milieu-impact van transport en productie nog een stuk hoger uit.

H&M huurt veelal vervoerders en leveranciers in. De keten sluit met leveranciers een Code of Conduct af, maar het kon in een reactie niet duidelijk maken wat voor concrete afspraken er op milieugebied met hen zijn gemaakt. Wel werkt het bedrijf bijvoorbeeld samen met hulporganisatie Solidaridad, die in een reactie zegt blij te zijn met de samenwerking:

“Wij werken samen met H&M om fabrieken in China en Bangladesh en de productieketen van katoen te verduurzamen. Wij beschouwen H&M als een koploper in de textielindustrie. De keten steekt er bij ons met name bovenuit in de transparantie over haar leveranciers - dat is bij andere winkelketens wel anders.”

In zijn transportketen maakt het bedrijf bewust zo min mogelijk gebruik van vliegtuigen en kiest het, waar mogelijk, niet voor vervuilende vervoerders. In het rapport van H&M staan twee grafieken over de uitstoot van CO2: één grafiek toont een afname van de uitstoot in categorie 1 & 2 van 4 procent en de andere grafiek toont een flinke toename in de uitstoot van CO2 in categorie 3 (o.a. transport).

Voor Radboud van Delft, directeur van Rank a Brand, was deze onduidelijkheid een reden om H&M een slechte score te geven op het gebied van CO2-uitstoot:

“H&M doet het in vergelijking met andere ketens goed op milieugebied. Maar ze zouden nog veel grotere stappen kunnen maken als ze echt zouden willen. Ik vind het duurzame beeld dat ze van henzelf naar buiten brengen dan ook wel een beetje overdreven”.

H&M opende de afgelopen jaren wereldwijd honderden winkels en produceerde kleding in landen met lage productiekosten, dat vervolgens in containers de hele wereld over werd vervoerd.  H&M-woordvoerder Annet Veenstra:

“Dat we tijdens ons productieproces niet vervuilen is natuurlijk een utopie. Maar we maken wel stappen door bijvoorbeeld onze winkels nog minder energie te laten verbruiken en de textielketen te verduurzamen.”