Het Oprah-Effect, de big data van Netflix

Foto AP

Had je geen tijd al onze verhalen te lezen? Dit zijn de belangrijkste stukken van de week op een rij.

Dat House of Cards een succes zou worden stond in de data geschreven: Netflix-kijkers waren fan van producent David Fincher, acteur Kevin Spacey en het Britse origineel. Steeds vaker wordt big data gebruikt om tv-series te ontwikkelen. Maar in Nederland niet.

Vroeger waren pretparken in januari nog in een diepe winterslaap. Tegenwoordig kun je er steeds meer ook in de koude maanden bezoeken. Alhoewel, koud. Juist door de structureel warmere temperaturen zien pretparken kans het hele jaar open te zijn.

De advertentiebranche heeft een bijzonder voorstel: wij maken minder irritante reclame, zet jij dan je adblocker uit?

Als Oprah Winfrey zich uitspreekt voor een bedrijf of product betekent dat vaak goed nieuws voor de verkoopcijfers. Ook wel bekend als The Oprah Effect. Wie profiteerden daar zoal van?

Je vermoedde het al, maar het is nu ook bewezen door de Universiteit van Oxford. Mensen met veel Facebookvrienden zijn niet socialer dan personen die nauwelijks Facebookvrienden hebben.