Wordt Colgate-Palmolive overgenomen door Unilever?

Foto iStock

Unilever kan het beste nu Colgate-Palmolive kopen. Dat stelden althans analisten van de Franse investeringsmaatschappij Exane twee weken geleden. De geruchten over een overname zouden er al langere tijd zijn, maar dit is het juiste moment, aldus de analisten: het gaat goed met Unilever en bij Colgate-Palmolive staan de cijfers wat onder druk.

Klopt dat inderdaad? Hoe staat de markt van persoonlijke verzorgingsproducten er eigenlijk voor?

Hoe gaat het met de omzet?

“Unilever zit overal, dus als ergens ter wereld iets speelt – oorlog, overstroming – dan merkt het bedrijf dat meteen.”

Dat schreef NRC vorige week na de presentatie van de jaarcijfers van Unilever. Het levensmiddelenconcern merkte afgelopen jaar bijvoorbeeld dat het crisis was in China en dat Rusland in een recessie verkeerde. Maar gekeken naar de procentuele stijging in omzet per jaar, is te zien dat van de grootste bedrijven in de markt van persoonlijke verzorging vooral Unilever het het laatste jaar goed doet:

Dat komt onder meer door schommelende valutakoersen, die afgelopen jaar goed uitpakten voor het levensmiddelenbedrijf. Bovendien richt het bedrijf zich nu meer op de “top” en de “bodem”, zoals topman Paul Polman het bij de presentatie van de jaarcijfers omschreef. Dat betekent dat ze zowel goedkope partijen leveren aan discountwinkels, als ook luxeartikelen verkopen. Vooral die laatste deden het afgelopen jaar goed, met een omzetstijging van 6 procent.

Farmaceut Johnson&Johnson - ook een concurrent van Colgate-Palmolive, maar in bovenstaande grafiek niet meegenomen omdat ruim 80 procent van de omzet van het bedrijf afkomstig is van medicijnen en medische producten - profiteerde vooral van een aantal goedverkopende medicijnen en wist daarmee de omzetdaling als gevolg van een dure dollar beperkt te houden tot iets meer dan 2 procent.

En hoe gaat het met de winst?

Nou, bij Procter & Gamble (P&G) niet zo goed. De daling in de winst van het Amerikaanse levensmiddelenbedrijf was in het afgelopen jaar het grootst van de afgelopen tien jaar.

De slechte cijfers werden niet alleen veroorzaakt door valutaschommelingen, maar ook door het afstoten van verschillende onderdelen, zoals de diervoeding, de batterijen en de cosmetica. Het bedrijf wilde zich meer gaan richten op de core business, onder andere de schoonmaakmiddelen en merken als Pampers en Gillette. Ook in de eerste twee kwartalen van boekjaar 2016 nam de omzet weliswaar nog wat af - onder andere door een dure dollar -, maar de winst steeg weer, met 35 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Wat is het probleem bij Colgate-Palmolive?

Het productaanbod van Colgate-Palmolive is minder divers dan dat van Unilever en P&G. Waar die laatste twee ook levensmiddelen verkopen, moet Colgate-Palmolive het vooral hebben van de mondverzorging. The Wall Street Journal omschreef dat vorig jaar nog als een voordeel voor het bedrijf: bezuinigen zou makkelijker zijn, net als het inperken van het productaanbod. En pakt dat inderdaad beter uit?

Procentueel gezien steeg de omzet en winst van Colgate-Palmolive het hardst ten opzichte van tien jaar geleden.

Maar ook de omzet van Colgate-Palmolive viel in de eerste drie kwartalen van 2015 wat lager uit dan het jaar ervoor door de sterke dollar. De winst steeg wel.

En Colgate blijft in vergelijking met de andere twee een kleintje als je naar de absolute omzet - minder dan een kwart van P&G - en winst - minder dan 20 procent van die van P&G - kijkt.