Talpa sluit miljoenendeal in China

Het bedrijf van John de Mol gaat samenwerken met producent Zhejiang Tangde, voor een waarde van 110 miljoen dollar.

Screenshot The Voice of China

Productiebedrijf Talpa van mediamagnaat John de Mol heeft een deal met een waarde van 110 miljoen dollar (100,9 miljoen euro) gesloten met het Chinese mediabedrijf Zhejiang Tangde. Talpa maakte die deal vrijdag openbaar.

Zhejiang Tangde neemt de uitzendrechten van The Voice of China over van de huidige producent en betaalt Talpa daarvoor 60 miljoen dollar. Het mag voor dat bedrag de komende vier seizoenen van de talentenjacht uitzenden. Daarnaast beginnen Talpa en Zhejiang Tangde een joint venture die voor een waarde van 50 miljoen dollar programma’s van Talpa gaat ontwikkelen voor de Chinese markt.

Talpa zelf spreekt in een persverklaring van een megadeal. John de Mol:

“De afgelopen jaren heeft het Chinese televisielandschap een metamorfose ondergaan en China beschikt nu over de capaciteit om grote shows te produceren.”

Samenwerken en overnemen

Zhejiang Tangde, ook bekend onder de Engelse naam Zhejiang Talent Television & Film, is een Chinese tv- en filmproducent. In het vorige boekjaar draaide het een omzet van zo’n 86 miljoen euro.

Talpa zette in 2014 216 miljoen euro om en maakte toen 63 miljoen winst. Vorig jaar werd Talpa opgekocht door het Britse mediaconcern ITV. Afhankelijk van Talpa’s prestaties kan de waarde daarvan nog oplopen tot 1,1 miljard euro.

Eerder stak Talpa geld in SBS, samen met het Finse Sanoma. Daarop moet regelmatig geld worden afgeschreven. Recent werd ook bekend dat Talpa gaat samenwerken met TMG op het gebied van radio.