Kritiek op afschaffen hulp voor dyslectici bij examen

Met ingang van het komende examen mogen dyslectische leerlingen geen gebruik maken van een spellingshulp.

De nieuwe regel is het gevolg van het plan spelling vanaf het komende examen weer mee te laten tellen voor het eindcijfer. Foto: Jerry Lampen / ANP

De Tweede Kamer heeft kritisch gereageerd op het voornemen van het College van Toetsen en Examens (CvTE) om dyslectische leerlingen met ingang van het komende examen geen gebruik meer te laten maken van een spellingscontrole.

De regel werd ingevoerd nadat werd afgesproken dat spelling vanaf het komende examen weer gaat meetellen voor het eindcijfer. Volgens CvTE is het daarom eerlijker dyslectische leerlingen niet langer het voordeel te geven van een spellingshulp. Ameling Algra van het CvTE:

“Er waren twee mogelijkheden: of elke leerling mag gebruik maken van een spellingscontrole, of geen enkele. Het CvTE is niet principieel tegen een van beiden, maar omdat een spellingscontrole voor leerlingen op alle scholen momenteel praktisch onuitvoerbaar is, is gekozen voor de laatste optie.”

Kritiek

Vanuit de Tweede Kamer is kritisch gereageerd op de nieuwe regel. Michel Rog van het CDA laat op Twitter weten dat er volgens hem sprake is van een oneerlijke behandeling van dyslectici:

Twitter avatar michelrog Michel Rog Kijk, Sander Dekker en CvTE, zo ‘gelijk’ zijn leerlingen mét en zónder dyslexie bij examens! #passendonderwijs https://t.co/RAiKJl0NJe

Ook D66, PvdA , SP en PVV hebben zich uitgesproken tegen het afschaffen van de spellingscontrole.

‘Gevolgen blijven beperkt’

In een reactie laat een woordvoerder van het ministerie van OCW weten dat de maatregel feitelijk een terugkeer betekent naar de situatie van voor de regelverandering rondom spelling:

“De spelling telt, na een pauze van een jaar, weer mee bij het eindexamen. Eindexamens moeten voor alle leerlingen gelijk zijn. Een leerling met dyslexie kan nu eenmaal minder goed spellen. We gaan nu de facto terug naar de situatie zoals die voor 2015 ook was.”

Volgens het ministerie valt het mee met de gevolgen van de nieuwe regelgeving:

“Het maximaal aantal punten dat kan worden afgetrokken voor spelling is overigens beperkt. Ook kinderen met dyslexie kunnen prima hun examens halen.”