'Real People'

Dit is waarom Mattel Barbie een ander figuur geeft

Foto Mattel

The Doll Evolves. Zo kondigt het Amerikaanse bedrijf Mattel de nieuwe ‘body types’ aan van de roemruchte Barbie-pop, al ruim een halve eeuw in speelgoedwinkels te vinden:

Waar komt die evolutie vandaan? Mattel houdt het er op dat Barbie een betere afspiegeling moet zijn van “the real people in the world”: die zijn groot, klein, dik, dun, noem maar op:

Wat misschien ook meespeelt: het bedrijf ziet de afgelopen jaren de Barbie-verkopen flink teruglopen:

De winst kelderde vorig jaar zo dramatisch dat bestuursvoorzitter Bryan Stockton direct na de jaarcijfers ontslagen werd. Deense concurrent Lego is het bedrijf inmiddels voorbijgestreefd:

Wat merkwaarde betreft is het al helemaal geen wedstrijd meer:

Met andere woorden, er móet iets veranderen bij Mattel: nieuwe topman Christopher Sinclair besloot dat die verandering dan maar bij Barbie moet beginnen.