Dit is waarom Mattel Barbie een ander figuur geeft

Foto Mattel

The Doll Evolves. Zo kondigt het Amerikaanse bedrijf Mattel de nieuwe ‘body types’ aan van de roemruchte Barbie-pop, al ruim een halve eeuw in speelgoedwinkels te vinden:

Waar komt die evolutie vandaan? Mattel houdt het er op dat Barbie een betere afspiegeling moet zijn van “the real people in the world”: die zijn groot, klein, dik, dun, noem maar op:

Wat misschien ook meespeelt: het bedrijf ziet de afgelopen jaren de Barbie-verkopen flink teruglopen:

De winst kelderde vorig jaar zo dramatisch dat bestuursvoorzitter Bryan Stockton direct na de jaarcijfers ontslagen werd. Deense concurrent Lego is het bedrijf inmiddels voorbijgestreefd:

Wat merkwaarde betreft is het al helemaal geen wedstrijd meer:

Met andere woorden, er móet iets veranderen bij Mattel: nieuwe topman Christopher Sinclair besloot dat die verandering dan maar bij Barbie moet beginnen.