@Boijmans: VIP-club voor drukke kunstfan

Boijmans van Beuningen wil een nieuwe groep bezoekers aan zich binden. Voor 100 euro krijgen leden van de club @Boijmans toegang tot plekken die voor anderen gesloten blijven.

Bezoekers bekijken de Van Gogh Girls uit de haute couture collectie 2015 van Viktor & Rolf in museum Boijmans foto ANP

Tate Modern doet het, het MoMa ook, net als het Louvre en het Stedelijk: een patronaat van jongeren in het leven roepen. Sinds een week drukt Boijmans van Beuningen ook twintigers, dertigers en veertigers dichter aan de borst. @Boijmans is de naam van die club, die één week oud is. In ruil voor honderd euro – vijftig euro is een gift, vijftig euro contributie – genieten clubleden bepaalde privileges. Ze mogen de rijen overslaan, hoeven geen entree of toeslag te betalen, krijgen rondleidingen van kunstkenners en in sommige gevallen de kunstenaar zelf, kijken rond op plekken die voor anderen gesloten blijven én ze krijgen een stem in de projecten die met hun geld gefinancierd worden.

Gijs Broos is clublid van het eerste uur. Hij trad toe op de lancering van @Boijmans, „uit liefde voor kunst en uit liefde voor de stad. We zijn hier echt verwend met een museum als het Boijmans.” Als zakelijk directeur van Nouvelle Media heeft hij niet altijd tijd om zomaar even het museum binnen te stappen. „Nu er iets sociaals aan gekoppeld wordt, vind ik dat net iets meer reden om toch te gaan.”

Dat is hoe Annelies Oudshoorn, medewerker relatiebeheer en filantropie van het Boijmans, het graag ziet. Van de 270.000 bezoekers die het Boijmans jaarlijks trekt, is één op de vier tussen de 20 en 40 jaar. Toch worden maar weinigen van hen Vriend van het museum. „Kinderen, carrière: die leeftijdsgroep heeft het superdruk. Dan zijn openingstijden van 11 uur tot 17 uur niet altijd even praktisch. Met @Boijmans kunnen we wat extra’s bieden op momenten dat het beter uitkomt.”

Daarnaast zijn de giften die via @Boijmans gegenereerd worden zeer welkom. „Boijmans wordt voor 45 procent gesubsidieerd, de rest moeten we zelf zien binnen te halen. Daarin spelen bedrijven en particulieren een belangrijke rol. Kunst kan niet vanzelf bestaan.”

Aan de Vrienden van Boijmans, een groep voornamelijk wat oudere betrokkenen, is nu een logische prequel toegevoegd, vindt Maylita Meijer, ambassadeur van @Boijmans. „Het is niet zo dat een lid op zijn 45ste de club uit gebonjourd wordt”, zegt ze. „Meer dat er voor deze leeftijdscategorie nog niets was.”

Met de jaarlijst van best scorende musea, waar Museum Boijmans Van Beuningen op plek 18 terug te vinden was, en geen enkel Rotterdams museum in de top tien stond, heeft @Boijmans niet zoveel te maken, zegt Oudshoorn. „We waren al lang voor die lijst bezig met dit initiatief. Daarbij is het niet helemaal eerlijk om musea in een stad als Amsterdam, die veel meer toeristen trekt, te vergelijken met die van Rotterdam. Als we de Amsterdamse musea buiten beschouwing laten, staat het Boijmans qua bezoekersaantallen al jaren in de top vier. Het doel van @Boijmans is niet zozeer meer bezoekers over de drempel krijgen. We willen geïnteresseerde liefhebbers tot 45 jaar meer betrekken bij wat we doen.”

Over de eerste @Boijmans-avond is Oudshoorn dik tevreden, want tijdens de lancering van de club vorige week stapten 350 belangstellenden binnen. Vijftig meldden zich diezelfde week nog aan bij de club. Voor galeriehouder Rianne Groen, ook ambassadeur van @Boijmans, is dat een teken aan de wand: het gaat lekker met het Rotterdamse kunstklimaat. „Dat zie ik aan mijn galerie, aan de kunstenaars die naar Rotterdam toe trekken, aan het feit dat Boijmans via Project Rotterdam een podium geeft aan die jonge kunstenaars en ontwerpers. Dit is een goed moment om zoiets op te zetten.”

Voor Groen, goed bekend in de kunstwereld, is vooral het netwerkrandje aan @Boijmans aantrekkelijk. „Op openingen zie ik vaak dezelfde gezichten, maar bij @Boijmans kom ik in contact met mensen uit heel andere hoeken. Dat vind ik heel leuk. En ik hoop dat ik zo een andere kijk op kunst krijg, en extra inzichten opdoe.”

Annelies Oudshoorn vindt de verbindende factor misschien wel het belangrijkste aan de nieuwe club. „We hopen een gemeenschap op te richten, met als basis de interesse in kunst. Want verbinding is toch waar kunst uiteindelijk om draait.”

Naast het kijkje in de Boijmans-keuken verwacht clublid Gijs Broos dat het museum de dialoog aangaat met haar clubleden. „Zoiets moet natuurlijk groeien, maar ik vind het leuk om te weten waar ze mee bezig zijn, aan welke kunstenaars ze denken bij het uitbreiden van de collectie. En daarnaast reken ik op inhoudelijke discussies over kunst, die verder gaan dan borrelniveau. Anders kun je net zo goed in de kroeg gaan staan.”