Verwondering, enthousiasme en ontdekkingszin

‘Een pop-upmuseum verdient een pop-upkrant.’ Dat riep ik vorig jaar toen ik hoorde dat de collega’s van DWDD met een wel erg opmerkelijk initiatief kwamen in het Allard Pierson Museum, op een boogscheut afstand van de kantoren van de NRC. Het werd een feest, vorig jaar, waarvan ik mij vooral de tienduizenden, opvallend blije en opgewekte bezoekers herinner.

Ook nu weer bieden we u, beste bezoeker én beste lezer, graag onze NRC pop-upkrant aan. Dit is natuurlijk geen catalogus of gids. Het is een echte aparte krant die, laat mij het mooie Vlaamse woord maar gebruiken, ‘goesting’ doet krijgen in meer. Als ik het prachtige schilderij van Isaac Israels zie dat Carice van Houten koos, wil ik zo weer naar het Kröller-Müller. De statige portretten uit de zeventiende eeuw die Sander van de Pavert toont, roepen mij naar het prachtige Mauritshuis. Robbert Dijkgraaf is de gedroomde gids in Boerhaave, eigenlijk wil ik jongensachtig stout zijn met Paul de Leeuw in Boijmans en met Beatrice de Graaf dan weer heel ernstig in het Militair Museum in Soest.

Nieuwsmedia in het algemeen en kranten in het bijzonder wordt wel eens verweten dat ze enkel aandacht hebben voor het slechte nieuws: ‘good news is no news, only bad news is news’. Dat is waar tot op zekere hoogte. We schrijven meer over conflicten dan over vrede, meer over vliegtuigen die neerstorten dan over vliegtuigen die netjes landen, meer over bedrijven die ontslaan dan over bedrijven die aanwerven.

Op die regel is één grote uitzondering: kunst- en cultuurjournalistiek. Natuurlijk is ook die soms hard, bijtend of onthullend. Maar belangrijke kenmerken van goede cultuurjournalistiek zijn ook verwondering, enthousiasme en ontdekkingszin. Vroeger noemden we dat volksverheffing. Goede cultuurjournalisten willen de lezer of kijker blij maken, ontroeren, meenemen. Goede cultuurjournalisten zijn meestal ook erg fijne en vrolijke mensen die onveranderd twee of drie aanbevelingen voor deze theatervoorstelling of dat concert uit hun mouw schudden.

Deze NRC pop-upkrant barst van enthousiasme. Elke pagina straalt vrolijkheid en kwaliteit uit. Elke zaal van elke gastconservator is een aanbeveling voor een Nederlands museum. De zo betreurde Joost Zwagerman zou hier snuivend van plezier hebben rondgelopen.

Peter Vandermeersch

Hoofdredacteur NRC