Schakel alles uit wat je in de weg staat

Er zou een fantastische cultuurgeschiedenis te schrijven zijn aan de hand van alle dystopische films en boeken die er pakweg het afgelopen decennium voor adolescenten verschenen zijn. Net als de bedenkers van The Hunger Games en boekenserie Gone is ook Rick Yancey, de auteur van The 5th Wave-trilogie, opgegroeid in het Amerika van de jaren zestig en zeventig, toen naoorlogse idealen wegvielen. Het gevoel er als jongere alleen voor te staan in een onstabiele en door anonieme krachten beheerste wereld vormt ook het hoofdmotief van The 5th Wave. Parallellen met onze tijd verklaren ongetwijfeld de populariteit van dit soort verhalen.

Na een buitenaardse invasie die alle volwassenen wegvaagt, moet Cassie op zoek naar haar broertje, daarbij geholpen door een leeftijdsgenoot die zich in een huis in het bos heeft verschanst.

Wat volgt is een game-narratief: schakel alles uit wat je in de weg staat en benut onderweg je padvinderskills.

Het wereldbeeld van de film manoeuvreert tussen het idee dat liefde alles overwint en dat het beter is nooit je pistool los te laten. Waar al die wapens vandaan komen in de keurige buitenwijk in Ohio is sowieso een interessante vraag. Handig voor de plot of behoort het tot de filosofie van de film?