Samsung: vraag naar smartphones neemt af

Ook Apple houdt rekening met een krimpende vraag naar mobiele apparaten.

Mensen lopen langs een billboard bij het hoofdkantoor van Samsung in Seoul. Foto Jung Yeon-je / AFP

Technologiegigant Samsung verwacht dat er komend jaar minder vraag is naar smartphones en tablets. Dat blijkt uit de cijfers die het bedrijf donderdag heeft gepubliceerd. De markt groeide jarenlang, maar lijkt te stagneren. Apple kwam een dag eerder met een vergelijkbare boodschap.

Samsung heeft in de laatste drie maanden van vorig jaar minder mobiele apparaten verkocht dan een jaar eerder. Het bedrijf verwacht dat ook in 2016 de vraag naar mobiele apparaten afneemt, maar hoopt aan marktaandeel te winnen door het productaanbod aan te passen.

De moeilijkheden in de markt voor smartphones en tablets bleek een dag eerder ook voor aartsrivaal Apple een probleem te zijn. Hoewel het bedrijf naar eigen zeggen nog nooit zo’n succesvol kwartaal heeft beleefd, is de groei nog nooit zo klein geweest.

Apple maakte eerder al bekend de productie van nieuwe iPhones tijdelijk terug te brengen met 30 procent, omdat de verkopen tegenvallen. De koers van Apple-aandelen is in het afgelopen jaar met tientallen dollars per aandeel ingezakt. In reactie op de tegenvallende cijfers daalde de koers ook woensdag, met ruim 6,5 procent.

Samsung

Dit jaar verwacht Samsung, ondanks de afnemende vraag, een groei in de verkoop van mobiele apparaten. Dat hoopt het bedrijf te bereiken door meer apparaten te verkopen en meer producten aan te bieden in de lagere prijsklassen. In de premiummarkt, waar ook Apple zich begeeft, wil Samsung zich onderscheiden door een breder assortiment en niet nader gespecificeerde “innovatieve producten” aan te bieden.

De omzet in het afgelopen kwartaal kwam voor Samsung neer op 53,3 biljoen won, omgerekend 40,5 miljard euro. Het bedrijf had last van “wereldwijde economische tegenwind” en dalende olieprijzen die leidden tot een afnemende vraag naar componenten. Ook neemt de vraag naar IT-producten en pc’s in het algemeen af.

Samsungs IM-divisie, die zich bezighoudt met ICT, zette in het afgelopen kwartaal 25 biljoen won (19 miljard euro) om. In dezelfde periode vorig jaar was die omzet nog 28,45 biljoen, zo’n 2,6 miljard euro meer. Samsung maakte in 2015 in totaal 26,4 biljoen won (20 miljard euro) operationele winst.