NS ziet agressie tegen treinpersoneel dalen

Vakbonden trekken cijfers NS in twijfel. Agressie zou slechts minder worden gemeld.

Een service- en veiligheidsmedewerker van de Nederlandse Spoorwegen op het station. Remko de Waal / ANP

Volgens de Nederlandse Spoorwegen is het aantal gevallen van agressie tegen NS-medewerkers gedaald van 774 incidenten in 2014 tot 642 vorig jaar. Het betreft gevallen van zowel verbale als fysieke agressie.

Dat maakte het vervoersbedrijf vandaag bekend. De daling is volgens de NS een gevolg van de extra maatregelen die het bedrijf heeft genomen om agressie en zwartrijden in de trein tegen te gaan.

Zo keerde de politie met gebiedsagenten terug op en rond twintig grote stations. Ook kwamen er extra camera’s en beveiligers op stations. Er zijn op meer avond- en nachttreinen twee conducteurs werkzaam. En de NS kan sinds eind 2015 reis- en verblijfsverboden opleggen.

Vakbonden denken juist dat geweld toeneemt

De vakbonden zijn echter een stuk minder positief. Zij stellen donderdag in De Telegraaf dat het treinpersoneel het juist aanhoudende geweld meer dan zat is.

Vakbondsbestuurder Wim Eilert van de Vakbond Voor Machinisten en Conducteurs (VVMC) zegt in die krant dat hij de indruk heeft dat de agressie tegen NS-personeel alleen maar toeneemt. De vakbond denkt dat de daling in de cijfers vooral een gevolg is van het feit dat NS-medewerkers veel beledigingen en scheldpartijen niet eens meer melden.

VVMC laat aan NRC weten dat een van de maatregelen die nog steeds niet is doorgevoerd, maar wel kan zorgen voor minder incidenten in de avonduren, het plaatsen van twee conducteurs op alle trein na 22.00 uur is - en niet slechts op een deel. Helaas geeft de NS volgens de vakbond aan dat dit “een uitdaging” voor ze is, aldus VVMC.

Bodycams bij beveiligers

Michel Bourgonje, programmamanager sociale veiligheid bij NS belooft dat er de komende tijd nog meer zal worden gedaan om agressie in de trein tegen te gaan.

“Elk incident tegen reizigers of NS-personeel blijft er één te veel. Dat is ook de reden dat we volop bezig blijven met het onderzoeken van wat we nog meer kunnen doen in samenwerking met de politie. Zo is NS naast de vorig jaar gelanceerde extra maatregelen inmiddels ook een proef gestart met bodycams bij beveiligers en V&S-personeel.

En dat is niet het enige, aldus Bourgonje:

Daarnaast testen we sinds kort het eenvoudig digitaal afhandelen van bekeuringen met de smartphone. Digitaal handhaven gaat veel sneller en zo neemt ook de kans op escalatie af. Dit gaan we nu breed uitrollen binnen NS vanwege de positieve ervaringen. Zo pakken we volop door met innovaties om overlast, agressie en zwartrijden een halt toe te roepen.”

Het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) onderzoekt momenteel de ontwikkelingen en effecten van alle maatregelen.

Vanmiddag debatteert de Tweede Kamer over het probleem van agressie tegen NS-personeel. Vakbond VVMC roept de politiek op om met extra financiële middelen te komen, om het aanstellen van twee conducteurs op alle treinen in de avonduren mogelijk te maken.