Mkb detailhandel en horeca Amsterdam gegroeid

De detailhandel in de hoofdstad groeide 7 procent qua omzet, de horeca – exclusief hotels – 6 procent.

Voetgangers op het Damrak. Foto Robin van Lonkhuijsen / ANP

Amsterdamse winkels en horeca in het mkb hebben vorig jaar een flinke omzetgroei doorgemaakt. In de detailhandel werd 7 procent meer omgezet, terwijl de horeca, hotels uitgezonderd, 6 procent groeide. Het CBS publiceerde donderdag in opdracht van de Vereniging Amsterdam City, de bedrijvenvereniging van de Amsterdamse binnenstad, cijfers over het mkb.

Voor de horeca geldt dat de groei iets hoger was buiten de binnenstad (5 procent binnenstad, 7 procent rest van Amsterdam). Bij de detailhandel was er juist meer groei in de binnenstad (9 procent binnenstad, 6 procent rest van Amsterdam), net als voor overige bedrijfstakken (10 procent binnenstad, 7 procent rest van Amsterdam).

De cijfers van het CBS zijn gebaseerd op een onderzoek onder een panel van bedrijven. Het MKB wordt gedefinieerd als bedrijven die jaarlijks minder dan 50 miljoen euro omzetten.

Index

Het onderzoek van het CBS maakt onderdeel uit van de Amsterdam City Index, die de Vereniging Amsterdam City donderdag presenteerde. In het hele centrum van Amsterdam steeg de omzet in 2015 met zo’n 7 procent.

De hotelbranche in de binnenstad scoorde nog flink beter dan de detailhandel met een omzetgroei van bijna 12 procent. De omzet van bedrijven in de dienstverlening nam zo’n 9 procent toe. De meeste bedrijven in het centrum bevinden zich in de dienstverlening.

Het aantal toeristen dat naar Amsterdam kwam steeg met ruim vier procent tot 18,3 miljoen. Het imago van Amsterdam als stad met een gunstig zakelijk klimaat liep een deukje op. De index, waarbij 2011 100 aangeeft, zakte op dat punt van 113 naar 94.

De groei van het Bruto Regionaal Product van de regio Amsterdam bedroeg 3,3 procent, waar dat voor heel Nederland 2 procent bedroeg.