In familievoorstelling ‘De Pindakaasprins’ regent het altijd

Holland Baroque speelt in de muziektheatervoorstelling De Pindakaasprins niet alleen oude muziek, maar ook nieuwe.

Familievoorstelling ‘De Pindakaasprins’ door Orkater.Foto Maurice Boyer

De werkplaats van Orkater ligt vol met paraplu’s. Niet omdat het lekt in deze loods op een Amsterdams industrieterrein. Er wordt gewerkt aan een voorstelling waarin het altijd regent. „Het gaat over een gezin waarin de ouders altijd ruzie hebben”, legt regisseur Ria Marks uit. „De drie kinderen – twee broers en een zus – proberen te ontsnappen aan die regen, een metafoor voor de vervelende situatie thuis. Ze gaan op zoek naar de ‘regenmaker’, een man die de regen kan stoppen.” „De moraal is dat je het zelf leuk moet maken”, vult acteur Erik van der Horst aan, „en dat je altijd nog elkaar hebt.”

De Pindakaasprins heet de productie van Orkater, productiehuis Oorkaan en de musici van Holland Baroque. Maak niet de fout het een kindervoorstelling te noemen: het is een familievoorstelling, benadrukken de makers. Het verschil? „We willen dat het toegankelijk is, maar het moet voor jong en oud boeiend zijn”, zegt Ria Marks. „Het moet diepgang hebben. En met Holland Baroque hebben we sowieso geweldige muziek.”

Holland Baroque, het ensemble rond oude muziek-tweeling Judith (viool) en Tineke (klavecimbel) Steenbrink, nam het initiatief voor het project. Ze komen met 26 musici. Iedereen speelt uit het hoofd. Er zit bijna veertig minuten muziek in de voorstelling, die ruim een uur duurt. Rameau is te horen, net als de bijna twintigste-eeuws klinkende opening uit Les Eléments van Jean-Féry Rebel. Maar er klinkt ook nieuwe muziek, composities van hoofdrolspeler Erik van der Horst. Op het toneel liggen twee gitaren.

Waarom dit uitstapje naar het familietheater? „Het is gewoon heel leuk”, zegt Tineke Steenbrink. „Bovendien: wij spelen barokmuziek, maar in de barok was er nog niet zo’n strenge scheiding tussen disciplines. Wij leren hier veel van, ook over hoe je je op het podium moet bewegen. Je ziet musici vaak verstenen op het podium, om maar niet af te leiden. Ria helpt ons lichaamshoudingen te vinden om ons uit te drukken, zonder dat we hoeven te acteren.”

Judith Steenbrink: „We zijn sinds onze oprichting tien jaar geleden bezig met educatie, maar daar zijn we wel anders over gaan denken. Net als volwassenen moeten we kinderen de ruimte geven om tot een eigen invulling van het verhaal en van de muziek te komen. We leggen nu niet meer met woorden uit wat een viool is en wat je ermee kunt doen, we laten het gewoon horen. Ik denk dat dit veel effectiever is dan een soort lesje.”