Flinke groei H&M in 2015

De omzet nam 19 procent toe, de winst 4,6 procent. De Nederlandse winkels bleven daarbij achter.

Foto Denis Sinyakov / Reuters

De Zweedse kledingwinkelketen H&M heeft vorig jaar bijna eenvijfde meer omzet gedraaid. Ook werd er 4,6 procent meer winst gemaakt. Dat maakte H&M donderdag bekend bij de presentatie van de jaarcijfers.

De omzet bedroeg 180,9 miljard Zweedse kroon (19,5 miljard euro). Een jaar eerder was dat 151,4 miljard Zweedse kroon. De winst ging van 20 miljard Zweedse kroon naar 20,9 miljard. Topman Karl-Johan Persson zegt in een persverklaring dat H&M niet eerder zoveel winst boekte.

Het bedrijf opende wereldwijd 413 nieuwe winkels en zegt 16.000 banen gecreëerd te hebben.

H&M wil dit jaar weer ruim 400 winkels te willen openen, vooral in bestaande markten als China en Amerika. Hoeveel het bedrijf in 2015 autonoom groeide, omzetgroei die niet het gevolg is van het openen van meer winkels, maakte H&M niet bekend.

In Nederland nam de omzet gerekend in euro’s 1 procent af. In Zweedse kronen steeg de omzet echter 2,75 procent, omdat de kroon minder waard werd ten opzichte van de euro. In totaal werd er voor 810 miljoen euro aan kleding verkocht. H&M opende vier nieuwe winkels in ons land waardoor het hier nu 139 locaties heeft. Nederland is in grootte de negende afzetmarkt voor H&M.

Ondanks het gunstige jaar hadden beleggers minder vertrouwen in H&M. In een jaar tijd daalde de koers van een aandeel H&M op de beurs in Stockholm 11 procent.

Met veel Nederlandse winkelketens gaat het in tegenstelling tot met H&M slecht. Ketens als V&D en Macintosh gingen failliet. Onze economieredacteur Barbara Rijlaarsdam zegt daarover:

“Waar H&M en ook Inditex, het bedrijf achter Zara, in voorop lopen is ‘fast fashion’: het binnen een paar weken vertalen van de laatste trends naar producten in de winkel. De kleding wordt ook gemaakt in eigen beheer. Dat is een bedrijfsmodel dat veel andere ketens nog niet gebruiken.”