Een aanbeveling van Oprah? Ja, graag

Foto AP

Eet brood. Verlies gewicht. Met die simpele boodschap deed Oprah Winfrey de koers van Weight Watchers met meer dan 20 procent stijgen. De Amerikaanse televisiester plaatste gisteren een video op Twitter waarin ze haar ruim 30 miljoen volgers vertelt dat ze al elf kilo (26 pounds, “and I have eaten bread every single day!”) is afgevallen met het programma van Weight Watchers. Niet toevallig ook het bedrijf waar ze zelf aandelen in heeft. En een plekje in het bestuur.

Het is niet voor het eerst dat Winfrey zich positief uitlaat over het dieetbedrijf, en daarmee de beurskoers beïnvloedt. Een opsteker voor Weight Watchers: de omzet en winst staan al een tijd onder druk.

Het is óók niet voor het eerst dat Winfrey zich uitspreekt voor een bedrijf of product. Op Investopedia - een soort Wikipedia voor beurstermen - bestaat een lemma over ‘The Oprah Effect’:

“The Oprah effect is an expression referring to the effect that an appearance on The Oprah Winfrey Show, or an endorsement by Oprah Winfrey, can have on a business.”

Wie profiteren er zoal van Winfrey’s aanbevelingen? Drie profiteurs op een rij:

1. De uitgeefwereld

Al 74 boeken, raadde Winfrey aan in de twintig jaar - met tussenpauzen - dat ze boekenclubs organiseert. Inmiddels is ze bezig aan The Book Club 2.0.

Winfrey begon in 1996 met The Deep End of the Ocean van Jacquelyn Mitchard, dat vrijwel meteen op één in de bestsellerlijsten terechtkwam. Van de 22 boeken die de televisiester in de eerste drie jaar aanraadde, werden per boek gemiddeld 1,4 miljoen exemplaren verkocht, schrijft de New Yorker.

Het meest succesvolle was misschien wel het (toch niet echt) autobiografische A Million Little Pieces van James Frey. Onderzoeksbureau Nielsen berekende in 2011 dat er van de speciale Oprah Book Club-uitgave van het boek 2,7 miljoen exemplaren werden verkocht.

2. Amazon

In oktober 2008 bestempelde Winfrey Amazon’s eerste e-reader tot “my new favorite thing in the world”. Amazon-baas Jeff Bezos mocht in haar show komen uitleggen hoe de Kindle werkt. Bezoekcijfers aan de website namen daarop flink toe. En de uitroep van Winfrey had dit effect op Google:

Amazon profiteert ook op een andere manier. Elk jaar presenteert Winfrey, zo rond begin november, de Oprah Favorite Things-lijst. Een lijst met, de naam zegt het al, allemaal spullen die ze geweldig vindt. En die het volgens haar goed doen als kerstcadeau. Afgelopen jaar stond de lijst voor het eerst op Amazon - alles meteen te bestellen, uiteraard.

3. De (inmiddels niet meer zo) kleine ondernemer

Oprah bestempelt ook wel eens producten van kleine ondernemers tot favoriet. Neem Spanx. Het corrigerende ondergoed van ondernemer Sara Blakely verwierf grote bekendheid door Oprah. Blakely daarover tegen CNN:

“It’s like winning the lottery, as an entrepeneur.”

Tegenwoordig heeft het bedrijf een geschatte omzet van 350 miljoen dollar.

En zo zijn er meer. De popcornmaker. De taartenbakker. De parfummaker. Al worden ze niet allemaal miljonair.