Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media.

Nederland lobbyt meer in de VS

Twaalf grote Nederlandse bedrijven gaven bij elkaar 19,1 miljoen euro uit aan lobby-activiteiten in Amerika, blijkt uit onderzoek van Het Financieele Dagblad. De totale uitgaven van Nederlandse bedrijven aan het lobbyen in de VS stegen in 2015 met ongeveer 2%, meldt de krant.

De uitgaven van de Nederlanders zijn een druppel op de 3,2 miljard dollar die jaarlijks in de Amerikaanse lobbybranche omgaat. Die omzet van de lobbybranche is afgelopen jaar trouwens met een procent gedaald. De 19 miljoen euro die de de twaalf grote Nederlandse bedrijven bij elkaar uitgeven, is minder dan wat Boeing of Google individueel besteden.

Het lijstje met lobby-uitgaven van Nederlandse bedrijven wordt aangevoerd door Koninklijke Olie (Shell). Dat bedrijf spendeerde in 2015 8,7 miljoen dollar aan het winnen van invloed op Amerikaanse besluitvormers. Sinds 2009 zijn die uitgaven van Shell flink opgeschroefd, meldt het FD.

Minister Kamp is woekerprijzen Adèle kaartjes zat

Minister Henk Kamp (Economische Zaken, VVD) is het beu. Officiële kaarten voor concerten van Adèle zijn binnen enkele minuten uitverkocht en daarna worden ze voor woekerprijzen aangeboden op andere sites. In de hoop een einde te maken aan deze praktijk zet de minister de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op de zaak, meldt RTL Z.

De minister heeft niet alleen kleine handelaren, die enkele kaarten met winst aanbieden, in het vizier. Ook Ticketmaster, het officiële verkoopkanaal voor Adèle-concerten, ligt onder het vergrootglas. Hun zusterbedrijf Seatwave startte nadat de kaarten uitverkocht waren snel met de verkoop van concertkaartjes tegen veel hogere prijzen.

Hoewel de minister actie aankondigde, stelt hij ook dat de economische wet van vraag en aanbod aan het werk is; zolang concerten van topsterren schaars zijn, zal deze praktijk voorkomen. Onzin, vinden SP en CDA die een wetsvoorstel maken waarmee ze de zwarte markt willen reguleren. Kaartjes mogen maximaal twintig procent duurder worden doorverkocht, vinden de oppositiepolitici.

Nederlandse bedrijven tekenen eerste contracten in Iran

Drie Nederlandse bedrijven hebben handelscontracten getekend in Iran. Dat zegt de Nederlandse ambassadrice in het tot voor kort geïsoleerde land tegen de Telegraaf.

Naco, een luchthavenconsultant, waterzuiveringsbedrijf Holland Water en leverancier van voedingssupplementen Barentz gaan in het land aan de slag. Naco, een dochter van Haskoning, is optimitisch over de toekomstige kansen in het land. Er zijn immers 25 luchthavens die wel wat hulp kunnen gebruiken.

Het grote geld gaat om in de Iraanse olie- en gassector. Shell wil er graag weer aan de slag, maar heeft nog een schuld van 2 miljard dollar openstaan bij de Iraanse overheid. Die wil het bedrijf best betalen, maar dan moet wel eerst aan een van de belangrijkste voorwaarden van normaal economisch verkeer zijn voldaan: banken die internationale betalingen kunnen verwerken. Dat is nog altijd een van de grote problemen bij het zakendoen in Iran, erkent de ambassadeur. Voorlopig zijn cashbetalingen in euro’s de enige manier om geldverkeer te regelen.