‘Wij maken minder irritante reclame, zet jij dan je adblocker uit?’

Beeld: iStock

Je kent het vast wel: je bezoekt een website en ziet een schreeuwerige, schermvullende advertentie die je moet wegklikken voor je de site kunt gebruiken. 85 procent van de Nederlanders ergert zich aan deze “Lightbox ads”, volgens onderzoek van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor digitale marketing.

Zelfs het IAB, waarbij honderden adverteerders zijn aangesloten, verbaast zich er niet over dat Nederlanders vanwege zulke advertenties adblockers installeren. “De online advertentiebranche heeft de opkomst van adblockers in zekere zin over zichzelf afgeroepen”, zegt IAB-voorzitter Nathalie Peters. Daarom zet zij zich in om online advertenties minder schreeuwerig te maken. Dit is de deal die IAB Nederland voorstelt: als jij je adblocker uitschakelt op bepaalde websites, zorgen wij voor minder irritante advertenties. Peters: “Zo blijft bezoek van websites gratis.”

Meer dan de helft van de Nederlanders ergert zich aan advertenties die je niet kan wegklikken, en aan advertenties die de site bedekken. Waarom gebruiken bedrijven ze dan nog steeds? Peters:

“Onze boodschap is misschien nog niet volledig overgekomen bij adverteerders en we zijn ook nog aan het schaven aan onze richtlijnen. Anderzijds veranderen bedrijven hun strategie pas als ook concurrenten dat doen, waardoor de start wat langzamer is.”

Standaardformaten voor advertenties

Om advertentie-irritatie te beperken heeft het IAB speciale richtlijnen ontwikkeld. Een greep uit de adviezen: voorkom dat een consument voortdurend dezelfde reclame te zien krijgt, maak sluitknoppen duidelijk zichtbaar, laad content eerst en daarna pas de advertenties.

ABN Amro is lid van het IAB, maar neemt niet alle richtlijnen over. Wel hebben de onderzoeken van het IAB invloed op hun advertentiebeleid. Een woordvoerder:

“Zo weten we door het IAB dat consumenten “floor ads” - banners aan de onderkant van het scherm - irritant vinden. Grote en schreeuwerige uitingen schieten hun doel voorbij en kunnen tot irritatie leiden: 95 procent van onze advertenties is niet pagina-dominant.”

Witte lijst van adblockers

Als reclames minder ergernis opwekken zijn consumenten makkelijker te overtuigen hun adblocker uit te zetten, denkt het IAB. Inmiddels gebruikt 20 procent van de Nederlanders adblockers om aan internetadvertenties te ontkomen.

In samenwerking met een aantal grote publiekssites - waaronder vi.nl en tvgids.nl - startte IAB Nederland deze maand een bewustwordingscampagne voor gebruikers van adblockers. Bezoekers wordt via een melding gevraagd om de site op een “witte lijst” te zetten, een soort uitzonderingenlijst van de adblocker. De meldingen verwijzen naar dezelfde pagina, die meer informatie geeft over advertenties en internet. Peters:

“De eerste resultaten zijn veelbelovend, consumenten zetten veel van de sites op de witte lijst. Als dit zo doorgaat, zullen meer websites onze aanpak volgen.”

Online adverteren is de toekomst

Internet zonder advertenties zit er voorlopig niet in. 69 procent van de Nederlanders wil niet betalen voor websites, ook als dat betekent dat ze geen toegang meer hebben, onderzocht het IAB. Adverteerders willen ook graag aanwezig blijven op internet: het is inmiddels het belangrijkste platform voor adverteerders.