Valt Apple van zijn voetstuk ondanks prachtige kwartaalcijfers?

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Apple mocht vannacht zijn beste kwartaalcijfers ooit presenteren: 18,4 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2016. Toch is er reden voor zorg, ziet The Verge. Het bedrijf kondigde aan dat komend kwartaal een stuk slechter zal zijn.

Apple verwacht namelijk dat de inkomsten sterk zullen dalen de komende maanden. Het tweede kwartaal zal namelijk maar tussen de 50 en 53 miljard dollar ophalen. Flink minder dan de 58 miljard dollar van vorig jaar. USA Today waarschuwt aandeelhouders en investeerders dan ook voor de toekomst: Apple valt van zijn tot nu toe almaar groter wordende voetstuk af. Dat komt doordat de groei in de verkoop van iPhones langzamerhand afneemt, schrijft The New York Times. Dat zou geen reden voor zorg moeten zijn, ware het niet dat het apparaat verantwoordelijk is voor twee derde van de inkomsten van Apple. De verkoop van andere apparaten zoals de iPad of de Apple Watch kunnen de tegenvallende resultaten van de iPhone niet compenseren.

Aandelen van Apple zijn daarom ook een stuk minder interessant geworden voor investeerders. Het is duidelijk dat Apple het moeilijker heeft dan een paar jaar geleden. CEO Tim Cook liet tijdens de presentaties van de cijfers weten er vertrouwen in te hebben dat de verkoop van producten in landen als Rusland, India en Brazilië zullen aantrekken. Mits de olieprijs niet nog verder daalt, tekent The Verge op. Jammer genoeg kondigde de topman geen nieuwe baanbrekende producten aan die het tij binnen afzienbare tijd kunnen keren, iets wat in het verleden een betrouwbaardere manier was om de verkoop van Apple producten op te krikken dan gokken op de olieprijs.

Wereldwijde uitverkoop

De handtasbubbel is gebarsten, concludeert Quartz. Het hebben van een luxe en duur accessoire van bijvoorbeeld Michael Kors of Kate Spade is uit. Retailers merken dat en gooien de handtassen overal ter wereld in de uitverkoop.

Quartz zet de afwaardering van prijzen uit in een infographic:

Tassenmaker Coach zag het afgelopen kwartaal de verkoop met 7 procent dalen naar 731 miljoen dollar in Noord-Amerika. Het merk wijt dit aan afgenomen toerisme en toegenomen concurrentie in de Amerikaanse markt. Volgens consultancy firma Millward Brown hebben echter ook Prada, Gucci en Cartier last van een steeds moeilijker wordende markt. De waarde van de tien meest luxe handtassenmerken verloren in 2015 6 procent van hun waarde in vergelijking met 2014. Dat komt neer op zo’n 7 miljard dollar.


Door de luxe accessoires af te prijzen, maken de merken en hun retailers het elkaar alleen maar moeilijker. Coach kiest er daarom voor om de bedrijfsactiviteiten te diversificeren. Vorig jaar kocht het schoenenmaker Stuart Weitzman voor 574 miljoen dollar. Schoenen zijn de nieuwe duizenden dollars kostende tassen.

AT&T wint klanten maar laat geld liggen

Afgelopen jaar mocht telecombedrijf AT&T 2,8 miljoen nieuwe klanten aansluiten op zijn netwerk. Maar of de nummer twee op de Amerikaanse markt echt heel blij moet zijn met de resultaten van 2015, betwijfelt re/code. De inkomsten van draadloze abonnees daalden met 4,9 procent naar 18,9 miljard dollar.

Dat is een stuk minder dan de markt op hoopte bij de presentatie van de jaarcijfers. Dit kwam volgens het bedrijf vooral doordat nieuwe klanten hun oude apparaten bleven gebruiken. Maar de Amerikaanse markt is volgens Reuters de afgelopen jaren verzadigd geraakt met scherp concurrerende bedrijven als Verizon en kleinere rivalen Sprint en T-Mobile.

De grote hoeveelheid nieuwe aansluitingen bij AT&T is te wijten aan de vele mobiele apparaten zoals tablets, connected cars en andere slimme apparaten die vooral via prepaid-abonnementen aan het netwerk van AT&T werden toegevoegd het afgelopen jaar. Zo sloot de telecomprovider een deal met Ford om de komende vijf jaar tien miljoen auto’s te verbinden aan het internet. Ook de overname van satellietzender DirecTV afgelopen zomer zorgde voor nieuwe klanten en een bescheiden groei in de inkomsten.