Supermarkt Jumbo koopt La Place

De vestigingen van La Place-restaurants buiten de V&D-warenhuizen gaan naar Jumbo. Een logische stap voor de uitbreidende supermarktketen.

Soms willen mensen gewoon eten kopen dat al klaargemaakt ís, weten ze bij supermarktbedrijf Jumbo. En dat dan direct aan een tafeltje opeten. Dus de kans om restaurantketen La Place uit de V&D-boedel te kopen wilde Jumbo „niet laten lopen”, zegt Colette Cloosterman-van Eerd. Zij is formuledirecteur van Jumbo en lid van de Brabantse familie Van Eerd die eigenaar is van de supermarkten.

Jumbo neemt alle La Place-restaurants over die gevestigd zijn buiten de warenhuizen van V&D, maakten de curatoren van de failliete warenhuisketen dinsdag bekend. Daarmee zijn de banen van „het overgrote deel” van de 1.700 werknemers van deze vestigingen en het La Place-hoofdkantoor veilig gesteld. Van deze 60 vestigingen zal Jumbo er waarschijnlijk wel vijf tot tien sluiten, zegt financieel directeur Ton van Veen.

Sinds het faillissement op Oudejaarsdag werken de curatoren van V&D (10.000 werknemers) aan een doorstart. De verkoop van de losse La Place-restaurants vergroot de kans op een „succesvolle doorstart” van de warenhuizen en de daarin gevestigde La Places volgens de curatoren „aanzienlijk”. Daarover praten ze nu met „een tweetal serieuze gegadigden”. Jumbo hoopt ook door te kunnen met de La Place-filialen in de V&D-warenhuizen, zegt financieel directeur Van Veen. „Maar dat hangt af van wie de warenhuizen koopt.” Zelf heeft Jumbo in ieder geval geen interesse in de warenhuizen, zegt hij.

De curatoren en Jumbo hebben niet bekendgemaakt hoeveel Jumbo voor La Place betaalt. Van Veen wil wel zeggen dat Jumbo de overname „uit eigen middelen” financiert, extra bankleningen zijn niet nodig.

Profiteren van de horecakennis

Voor Jumbo is de aankoop van La Place een logische stap, vindt Colette Cloosterman-van Eerd. De supermarktketen experimenteert namelijk al met „ready to eat” in de Jumbo Foodmarkt, een combinatie van supermarkt, versmarkt en horeca. Daar zijn er inmiddels drie van, in Amsterdam, Breda en Veghel. Cloosterman-van Eerd: „Die waren geïnspireerd op La Place.”

Ook hoogleraar retail marketing Laurens Sloot aan de Rijksuniversiteit Groningen begrijpt goed waarom Jumbo La Place graag wil hebben. Jumbo kan profiteren van de horecakennis van La Place, zegt Sloot. Andersom kan La Place profiteren van vierkante meters in grotere Jumbo-supermarkten. Ook denkt hij dat het concept het in het buitenland goed kan doen. Dat is interessant voor Jumbo, dat in Nederland met supermarkten maar beperkt kan groeien.

Concurrent Ahold, eigenaar van Albert Heijn, experimenteert in de Verenigde Staten met een formule die op La Place lijkt, Bfresh. Het had Sloot dan ook niet verbaasd als Ahold had „toegeslagen” met een bod op La Place. Ook groothandel Sligro, tevens eigenaar van supermarktketen Emté, was volgens Sloot een logische kandidaat geweest. Dan hadden de groothandels van Sligro La Place gelijk kunnen gaan bevoorraden – als ze dat nog niet doen.

Aan de merknaam La Place verandert Jumbo niks, zegt Colette Cloosterman-van Eerd. Na de overname van supermarktketen C1000 in 2012 heeft Jumbo die naam na een tijdje opgeheven, terwijl het in eerste instantie ook zei dat de naam C1000 behouden bleef. Wordt La Place misschien op termijn Jumbo? „La Place blijft zeker weten La Place heten.”

    • Teri van der Heijden
    • Barbara Rijlaarsdam