Olietankers die breken als lucifers

In 1952 raasde er een extreme storm langs de kust van New England in Amerika. Twee olietankers breken als luciferhoutjes doormidden. Eentje is nog een tijdlang overgeleverd aan de elementen, aan boord ruim dertig bemanningsleden die alles op alles zetten om te overleven. Ze vertrouwen erop dat er hulp onderweg is, een vertrouwen dat niet beschaamd wordt als een reddingboot koers naar het olieschip zet. Zal deze op tijd zijn?

The Finest Hours is gebaseerd op een waargebeurd incident, dat met behulp van de meest geavanceerde computertrucages tot leven wordt gewekt. Kolkend water, krakend metaal, barstende pijpen, dat soort dingen. Hoewel echt gebeurd, voelt het als dertien in een dozijn. Naast de huilende wind en beukende golven geselt ook de onophoudelijke, heroïsche muziek constant de geluidsband.

Interessanter dan de ondermaatse film zelf, is de subtekst die in het scenario zit. Die gaat over twee hoofdpersonen (Chris Pine en Casey Affleck) die door hun omgeving als zwak of vreemd gezien worden en ofwel hun mannelijkheid dan wel hun autoriteit moeten bewijzen ten overstaan van stoere, sceptische soortgenoten. En dan is er ook nog een vrouw die de broek aanheeft: zij moet natuurlijk een lesje in nederigheid krijgen.