Nuttig, als het in je zit tenminste

Iedereen doet het. Gewone mensen bij vrienden, journalisten in interviews. De ene keer stel je invoelend wat vragen, de volgende keer zoek je een reactie door een beetje te provoceren. Niet alleen journalisten, ook coaches kunnen hier iets mee. Zij komen nog weleens vast te zitten met een klant, die ofwel ongemotiveerd is of alles laat afhangen van de coach. Dan kom je er niet meer met invoelend zijn. De boel omdraaien, grappen maken, extreem overdrijven of andere technieken kunnen helpen een klant te laten inzien waar zijn denkfout zit. In Provocatief Coachen laten Anneke Dekkers en Karin de Galan zien hoe je dat aanpakt als coach. Ze benadrukken dat het provoceren een middel is en geen doel. Als het niet op de reguliere manier gaat, kun je een beetje gaan plagen, porren en krabben. Zo’n boek is prima en ze leggen het erg goed uit, inclusief handige videovoorbeelden. Maar je moet het natuurlijk wel in je hebben. Heel gemaakt grappig of provocatief doen, werkt voor geen meter. De coach die het denkt te kunnen en wil proberen heeft hier in ieder geval een goed boek aan.